A.A.S. te sterk voor Kijk Uit

A.A.S. 1 - Kijk Uit 1    5 - 3

De 5e ronde van de KNSB competitie werd gespeeld met echt "schaakweer". Door regen en wind (af en toe storm) gingen we op weg naar Kudelstaart. In de dit kleine plaatsje dichtbij Aalsmeer moesten we in Dorpshuis Kudelstaart aan de Kudelstaartseweg 239 (vlakbij de kerk) onze bondswedstrijd tegen de Alternatieve Aalsmeerse Schaakvereniging (A.A.S.) spelen. Ruim op tijd arriveerden we en toen de tegenstander ook compleet was startte de wedstrijd pas echt.

A.A.S. heeft een sterk 1e achttal met een gemiddelde ELO van 2041 (Kijk Uit gemiddeld 1959). Gelukkig waren wij ook op volle oorlogssterkte en hadden we een goede hoop om met een (of twee) wedstrijdpunten naar huis te gaan.

Na een twee uur spelen zag het er voor Kijk Uit niet zo slecht uit en leek een gelijkspel of een kleine overwinning mogelijk. Aan bord 1 speelde Arent van Nieukerken met de witte stukken een echte aanvalspartij. In een Siciliaanse opening koos Arent op elke zet de scherpste voortzetting en na ruim 2 uur ontstond een stelling waar Arent 3 pionnen voor een loper had en een goede (aanvals)stelling. Aan bord 2 speelde Peter van Nieuwenhuizen met de zwarte stukken een Caro-Kann en stond iets minder actief dan zijn tegenstander. Colleen Otten speelde een Italiaanse partij met d3, maar had na 2½ uur spelen haar tegenstander met twee dubbelpionnen opgezadeld en had een actieve stelling.
André Kunst, die aan bord 4 speelde, koos een minder gelukkige variant om zijn loper op g7 te ruilen, waardoor hij al snel onder druk kwam te staan in een gesloten Siciliaan. Martin de Koning had wat moeite met de ontwikkeling van zijn loper op het veld c1. Niettemin was de stelling na een kleine 3 uur spelen in evenwicht. Aan bord 6 speelde Sinclair Koelemij geconcentreerd. Nadat wit had gerokeerd speelde hij zijn stukken naar de koningsvleugel (zijn favoriete manoeuvre paard via f8 naar g6) en begon de aanval, terwijl hij zijn eigen koning midden op het bord hield. Sebastiaan van Westerop speelde de opening niet geheel nauwkeurig waardoor hij een pion achter kwam. Daar stond tegenover dat Sebastiaan zijn stukken (twee torens en een dame) zeer actief opstelde waardoor zijn tegenstander steeds goed op zijn qui-vive moest zijn. Jaap Kramer had een gesloten stelling, waar na 18 zetten slechts één stuk was geruild en geen enkele pion. Zijn tegenstander lukte het om op de damevleugel een doorbraak te forceren, waardoor Jaap sterk onder druk kwam. Kortom aan alle borden interessante stellingen met een goede kans een wedstrijdpunt. Hoe liep het uiteindelijk af?

Na 3 uur spelen had Sinclair zijn tegenstander zodanig onder druk gezet dat die besloot een kwaliteit te geven om te overleven. Helaas duurde die overlevingstocht slechts een half uur, want door een aantal goede, krachtige zetten denderde Sinclair de witte stelling binnen en kon zijn tegenstander het snel opgeven. Het eerste wedstrijdpunt was binnen!

Bij André ontstond een stelling waar wit op de koningsvleugel aanviel en zwart het tegenspel op de damevleugel zocht. De witte overmacht was te groot en zwart zou eerder mat gaan dan wit. Zover kwam het net niet, maar net voor de klok van vijf uur moest André capituleren (1 - 1).
Op hetzelfde moment teisterde het noodlot ook onze speler aan bord 1. Arent had een gewonnen stelling bereikt en had zijn 40 zetten al volbracht en zat na te denken hoe hij het uit zou maken. In plaats van de goede zet te spelen blunderde hij een cruciale pion weg, waardoor de winststelling onmiddellijk omsloeg in een slechte stelling. Zijn tegenstander wist niet goed met deze " luxe" om te gaan en vergaloppeerde zich vervolgens waardoor na 51 zetten de partij remise werd. Als er een publieksprijs zou bestaan voor bondswedstrijden had Arent hem zeker verdiend.
Kort na dit (voor mij) teleurstellende resultaat verloor Jaap Kramer zijn partij. De druk op zijn stelling werd te groot en uiteindelijk kon Jaap stukverlies niet meer tegen gaan. Kortom 2½ - 1½ achter.

Zo rond halfzes was er op het bord van Martin een remise eindspel ontstaan, zodat de stand 3 - 2 werd in het voordeel van A.A.S. Peter van Nieuwenhuizen had inmiddels een lastig eindspel gekregen waar zijn paard en pionnen op verkeerde velden stonden. Door goed en nauwkeurig spel van zijn tegenstander werd Peter gedwongen pionnen af te staan en daarmee uiteindelijk de partij (4 - 2 achter). Sebastiaan, op de hoogte van de stand, speelde tot het uiterste door om na te gaan of zijn tegenstander nog in een valletje wilde trappen. Zijn tegenstander bleef echter stoïcijns doorspelen, waardoor de partij in remise eindigde en de winst voor A.A.S. binnen was (en het verlies voor Kijk Uit een feit).
Enfin, eens kijken hoe het met Colleen ging (had zij al gewonnen?). In een dame-eindspel met een gelijk aantal pionnen, maar met een betere stelling probeerde zij de winst binnen te halen. Helaas kon zij de winstvariant niet achter het bord vinden, waardoor we met remise genoegen moesten nemen: A.A.S. - Kijk Uit 5 - 3. De volgende wedstrijd is zaterdag 6 maart thuis tegen L.S.G. 4. G. Gezien de (onderstaande) stand een zeer belangrijke thuiswedstrijd!!

Stand na 5 ronden

Klasse 3D    Mp      Bp       1       2       3       4       5       6       7       8       9       10
1. W.S.C. 1 10 27 x . . 6 5 7 . .
2. A.A.S. 1 8 24 . x 6 . . 5 5 .
3. De Eenhoorn 2 6 23 2 x 5 . . . . 7
4. De Wijker Toren 1 6 23 . x 3 . . .
5. Zukertort Amstelveen 4 6 22½ . 3 5 x . . . 5 6
6. A.S.C. 1 6 20½ 2 . . . x 6 .
7. L.S.G. 4 3 19 3 . . . x . 4 6
8. Kijk Uit 1 3 16½ 1 3 . . . 2 . x 4
9. Caïssa 2 2 16½ . 3 . . 3 4 4 x .
10. Philidor Leiden 2 0 8 . . 1 2 . 2 . x

Gedetailleerde uitslagen