Blunders bepalen uitslag Kijk Uit - L.S.G.

Kijk Uit 1 - L.S.G. 4    1½ - 6½

Zaterdag 6 maart speelde ons eerste team in de 6e ronde van de KNSB een thuiswedstrijd tegen L.S.G. Evenals Kijk Uit hadden onze tegenstanders slechts drie wedstrijdpunten tot op heden vergaard. Daar er twee teams degraderen uit de 3e klasse was dit een belangrijke wedstrijd voor ons. Op basis van hun resultaten uit het verleden was ik optimistisch, maar toen ik de individuele ratings van de spelers zag, realiseerde ik me dat het een zeer zware middag zou worden.

Om precies 12.00 uur begonnen we te spelen en nadat Colleen Otten en Arent van Nieukerken ook hadden plaats genomen, was iedereen compleet. Na ruim een uur spelen stond het er niet onaardig voor. Alleen aan bord 1, waar Arent van Nieukerken met de zwarte stukken speelde, zag het er minder uit. In de opening had Arent twee pionnen gegeven in ruil voor actief spel. Zijn tegenstander kon lange tijd niet rokeren, maar al snel ontstond er een eindspel van toren + loper en 4 pionnen (wit) tegen een toren + loper en 3 pionnen (Arent). Kortom, bij secuur spel zat er nog wel remise in.

Aan bord 4 speelde André Kunst met de witte stukken zijn favoriete variant van het Siciliaans, de zogenaamde Grand-Prix variant. Ik kende de eerste openingszetten wel, die gekarakteriseerd worden door 1. e4 c5 2. f4 g6 3. Pf3 Lg7 etc., maar had nog nooit de “hoofdvariant” gezien. Dus op het moment dat André een stuk offerde tegen twee pionnen en er een stelling ontstond waar de zwarte koning midden op het bord stond en wit allerlei open lijnen had, was het echte chaos op het bord. Gezien de enorme complicaties – die moeilijk door te rekenen waren – eindigde de partij na 3 uur spelen in remise door herhaling van zetten. Op dat moment geen onverdienstelijk resultaat, omdat we 15 minuten later de leiding zouden nemen door een fraaie overwinning van Sebastiaan.

Sebastiaan van Westerop speelde met de zwarte stukken een uitstekende partij. Hij kwam goed uit “zijn” Scandinavische opening, won een pion en kreeg positioneel voordeel. In een stelling met een toren en een dame op het bord, 3 verbonden pionnen en een dubbelpion tegen toren, dame, 2 verbonden pionnen en twee losse pionnen had hij duidelijk het initiatief, maar om “even” te winnen is vaak niet eenvoudig in dergelijke stellingen. Ofschoon de stelling in het voordeel van Sebastiaan was, werd de partij abrupt beëindigd toen de witspeler een blunder maakte (toren kwijt). Kijk Uit stond met 1½ - ½ voor!

Het “blunderevenwicht” werd een half uur later hersteld toen Colleen Otten - die een goede stelling had - een verkeerde afwikkeling koos en pardoes een kwaliteit weggaf en daarmee de partij (stand 1½ - 1½ ).

Inmiddels was de tijdnoodfase begonnen en zat Peter van Nieuwenhuizen in hevige tijdnood. Peter had met de zwarte stukken de volgende start gehad: 1. d4 b5 2. Lf4 e6 3. e3 a6 4. Pf3 Pf6 etc. Een opening die je niet vaak ziet. De zwartspeler vertelde me dat dit de Poolse opening is en dat hij met de witte stukken vaak b4 speelt, kortom een echte b-speler! Terug naar de tijdnoodfase. Peter kwam zoveel tijd te kort in een heel ingewikkelde stelling dat zijn vlag viel en Kijk Uit achterstond.

Vanaf dat moment ging het snel mis aan veel borden. Arent was inmiddels in een eindspel beland met gelijke lopers en een pion achter (op dezelfde vleugel). Een eindspel dat moeilijk (of niet te winnen is), maar Arent is niet een geduldige verdediger en maakt een cruciale fout (blunder?), waardoor ook deze partij verloren ging. Stand 1½ - 3½.

Aan bord 6 speelde Sinclair Koelemij met de witte stukken een d4 opening en kwam heel aardig te staan. Naarmate de partij vorderde kwam Sinclair minder te staan. Na dameruil ontstond (waarschijnlijk) een moment waar de partij remise had kunnen worden, maar Sinclair koos de verkeerde variant, waardoor hij in een verloren eindspel belandde.

Martin de Koning speelde een leuke partij, waar lange tijd aan twee kanten van het bord werd gestreden. Na bijna 6 uur spelen – in de 2e tijdcontrole – koos hij een ongelukkige voortzetting waardoor hij in een verloren positie terecht kwam. Jammer, want er had zeker remise in gezeten. De stand was inmiddels 1½ - 5½ in het voordeel van LSG.

Op dat moment was Jaap Kramer nog de enige die speelde. In de opening had Jaap een pion verloren (blunder?), maar kreeg iets actiever spel. Na de eerste tijdscontrole stond hij 3 pionnen achter en dacht iedereen dat hij meteen zou opgeven. Hij speelde echter door tot de laatste 5 minuten (na bijna 7 uur spelen). Hij stond 4 pionnen achter, maar door de ongelijke loper en de torens op het bord was het voor zijn tegenstander nog lastig om het meteen uit te maken. In de laatste minuten van de wedstrijd gaf de zwart speler hem echter de “nekslag” en was de verpletterende nederlaag van 1½ - 6½ een feit.

Het had allemaal anders kunnen uitvallen, maar L.S.G. 4 heeft gewoon een sterk team. Doordat een van onze directe concurrenten, Caissa, gewonnen heeft, bevindt Kijk Uit 1 zich in een zeer netelige degradatiezone.

De competitiestand

Klasse 3D     Mp     Bp     1     2     3     4     5     6     7     8     9     10
1. W.S.C. 1   12 33 x . 6 6 5 . 7 .
2. A.A.S. 1   10 30½ . x . 6 . 5 5
3. Zukertort Amstelveen 4   8 27 . x 3 5 . 5 . 6
4. De Eenhoorn 2   6 26½ 2 5 x . . . 7
5. De Wijker Toren   6 25 2 3 x . . .
6. A.S.C. 1   6 24 2 . . x 6 .
7. L.S.G. 4   5 25½ 3 . . . x 4 6
8. Caissa 2   4 21 . 3 3 . 4 x 4 .
9. Kijk Uit 1   3 18 1 3 . . . 2 4 x
10.  Philidor Leiden 2   0 . 2 1 . 2 . x

Op zaterdag 27 maart a.s. speelt het eerste tegen Zukertort Amstelveen 4. Helaas zullen ze het zonder mij moeten stellen (ben in het buitenland voor mijn werk), maar ook zonder mij kunnen ze winnen!

Kijk Uit 1 (1958)   -   L.S.G. 4 (2044)    1½ - 6½
A. van Nieukerken (2108) - V. Fructuoso van der Veen   (2106) 0 - 1