Schaakclub Kijk Uit wint in zinderende finale

Uit de Jutter van 20 mei 2004

IJmuiden - In een duel met het sterke Wijker Toren moest zaterdag beslist worden wie van de twee IJmond verenigingen zijn plaats in de landelijke schaakcompetitie zou behouden. Gezien de speelsterkte en de voorsprong van één punt leek het een bekeken zaak, de Beverwijkers zouden deze klus wel klaren. Beide teamleiders hadden een tactische opstelling gemaakt. De Wijker Toren probeerde het verschil in speelsterkte aan de staartborden uit te buiten, terwijl Kijk Uit teamleider Peter Hamersma met zijn tactiek de kwaliteiten van zijn spelers zoveel mogelijk wilde benutten. Zonder te kort te willen doen aan de fantastische schaakprestaties van de Kijk Uit spelers, heeft de tactiek van de Kijk Uit teamleider het beslissende verschil gemaakt. Kijk Uit hield stand aan de kop en sloeg zijn slag aan de startborden met maar liefst drie overwinningen.

De Wijker Toren had aan het eerste bord "grand old man" Paul de Rooi ingezet tegen Kijk Uit topscorer Arent van Nieukerken. De ervaring van deze Nederlandse topspeler van weleer was voldoende om het aanvalsgeweld van de Kijk Uit speler te temmen, resulterend in één van de twee Beverwijkse overwinningen.
Een mooie prestatie leverde Kijk Uiter Martin de Koning tegen Peter Uylings. Een duel aan het vierde bord, terwijl de Wijker topscorer Uylings normaal het eerste bord bezet. Ondanks een rating verschil van 250 punten in het nadeel van de Kijk Uiter bleek hij overtuigend de sterkste in dit duel.
De partij aan het tweede bord tussen Kijk Uitster Colleen Otten en oud-Kijk Uiter Boom leek aanvankelijk remise te worden. Toen Boom een poging waagde om het volle punt te bemachtigen sloeg Colleen toe en pakte het volle punt.
De reputatie van Peter van Nieuwenhuizen als topspeler van Kijk Uit was hem duidelijk vooruit gesneld. Ondanks een slecht seizoen van Peter leek zijn tegenstander maar één doel voor ogen te hebben en dat was remise maken. En dat gebeurde dan ook zonder dat Peter daar veel tegen in kon brengen.
André Kunst speelde een wisselvallig seizoen. Afgelopen zaterdag ging het met de witte stukken mis, een toreneindspel met een pion minder werd verloren.

Zoals gezegd had de tegenstander zijn plan afgestemd op de staartborden. Maar ook Kijk Uit had de opstelling aangepast zodat iedereen met de favoriete kleur kon spelen. Sebastiaan van Westerop speelde aan het laatste bord tegen de sterke Beverwijker Cees Duivenvoorde. Ondanks een rating verschil van meer dan 200 punten wist de grillige tovenaar uit Velsen zijn tegenstander overtuigend te verslaan. Met 3½ punt op zak en nog twee partijen te gaan werd het een spannend slot.
Kijk Uiter Jaap Kramer had zijn tegenstander in een verloren stelling gemanoeuvreerd. Omdat eerder in het seizoen gewonnen stellingen nog wel eens verloren werden bleef teamleider Hamersma nerveus rondlopen.
Ondertussen had Sinclair Koelemij de opdracht gekregen zijn stelling remise te houden. Geen eenvoudige opdracht gezien de stelling en de 150 punten rating verschil. Jaap wist echter koel zijn partij te winnen en daarmee het beslissende punt binnen te halen. Sinciair had ondertussen na ruim 6 uur spelen nog slechts 2 minuten bedenktijd over. Bevrijd van de last remise te moeten maken, gooide de Kijk Uit snelschaakkampioen de stelling open. Wat er vervolgens allemaal in die laatste minuten gebeurde weten slechts de omstanders. Eindresultaat van een zenuwslopend slot was dat de Beverwijker tegen een niet te pareren matdreiging aan keek en ontredderd opgaf.

Al met al een fraaie 5½ - 2½ overwinning voor Kijk Uit, die zich hiermee wederom handhaaft in de landelijke competitie. Jammer voor het sterke de Wijker Toren dat na jarenlang de hoogst genoteerde IJmond vereniging te zijn geweest nu degradeert. Volgend jaar is het uitsluitend Kijk Uit dat de IJmond regio in de landelijke klasse vertegenwoordigt.

Meer schaaknieuws vindt u op www.schaakclubkijkuit.nl