Kijk Uit 2 mist de winst

Kijk Uit 2 - Het Spaarne 3    4 - 4

Vrijdag 20 februari speelde ons 2e team een thuiswedstrijd tegen het Spaarne 3. Kijk Uit 2 had reeds 4 wedstrijdpunten vergaard tegen het Spaarne slechts 1 wegens een nog in te halen wedstrijd. Toch is Het Spaarne op papier een van de sterke teams. Oppassen geblazen dus.

Teamoverzicht Kijk Uit 2

Lou van Veelen liep na 2 uurtjes al weer vrolijk rond na een snelle overwinning. In de Tarrasch variant van het damegambiet had hij met wit, ondanks een lelijke geïsoleerde dubbelpion op de b-lijn, mooi spel opgebouwd. Zijn twee torens bezaten de open lijnen en zwart had moeite om zijn ontwikkeling te voltooien. Na een fout van de tegenstander was het pleit snel beslist. 1 - 0 voor ons.

Bord 2: Lourens van Veelen

Frank Buijck viel voor Dick Kruijff in. Met wit had Frank zijn tegenstander in de Drakevariant van het Siciliaans een vreemde koningstelling bezorgd: zwart had f6 gespeeld en daarmee de loperfianchetto min of meer ontkracht. Toen ik een tijdje later de stand weer wilde bekijken hadden de spelers al tot remise besloten. 1½  - ½  in ons voordeel.

Bord 56 Frank Buijck

Jan Geus verdedigde zich met de Leningrader variant van het Hollands. Daar is Jan in de loop de tijd zeer mee vertrouwd geraakt. Normaal gesproken gooit Jan zijn pionnen op de koningsvleugel naar voren om een aanval te beginnen. Dit keer werden al snel alle zware stukken (dame en torens) geruild. Een paard tegen paard plus wat pionnen eindspel verscheen op het bord waar weinig muziek meer in zat. Remise dus. We lagen op schema: 2 - 1.

Bord 3: Jan Geus

Henk van Nieuwenhuizen koos de Caro-Kann om zich met zwart te verdedigen tegen 1. e2-e4. De hoofdvariant met Lf5 kwam op het bord. Gebruikelijk in deze variant is dat beide partijen lang rokeren. Henk deed dat dan ook maar wit rokeerde kort waarna deze een pionnen aanval op de damevleugel tegen Henk's koning opzette. In tegenstelling tot de partij van Jan Geus verdwenen hier juist alle lichte stukken van het bord. Henk speelde een vrijpion te snel naar voren waardoor die verloren ging. Toch was de stand nog remise maar Henk speelde niet nauwkeurig genoeg en ging tot overmaat van ramp midden op het bord mat. De stand was gelijk: 2 - 2.

Bord 7: Henk van Nieuwenhuizen

Jaap Beekhuis was gelukkig weer voldoende hersteld om de tocht naar de schaakzaal te kunnen maken. Zoals bekend heeft Jaap in november vorig jaar zijn heup gebroken tijdens een val van de fiets. Dat dit een lang genezingsproces vergt blijkt uit het feit dat Jaap nog steeds zijn vrouw moet inschakelen als chauffeur om hem naar de club te brengen en te halen.
Maar Jaap heeft niets aan schaakkracht ingeboet. Met zwart speelde hij het Hollands in de nahand. Na 3 uur stond het nog gelijk. Maar hierna ging zijn tegenstander in de fout en won Jaap een vol stuk. Het resterende eindspel speelde Jaap secuur uit. We stonden weer op voorsprong: 3- 2.

Bord 5: Jaap Beekhuis

Floor Schoone had tot nu toe niet veel geluk in zijn partijen. Zijn score van 1 uit 4 is enigszins teleurstellend. Maar vanavond maakte Floor dat weer ruimschoots goed. In een aangenomen damgambiet wist hij een pion op h7 te winnen. Er ontstond een stelling waarbij de tegenstander een ingesloten loper op b7 had die meer op een pion leek. Bovendien zat Floor nog ruim in de tijd in tegenstelling tot zijn tegenstander die in tijdnood raakte. Floor won een tweede pion. Met alleen zware stukken op het bord speelde Floor het goed uit. Stand 4 - 2. Slechts een half puntje scheidde ons nog van de overwinning.

Bord 8: Floor Schoone

De overige twee borden zagen er echter niet goed uit. Peter Hamersma was met zwart via een Siciliaanse opening met c3 in een soort Franse verdediging terecht gekomen. Peter had moeite om zijn koningsvleugel te ontwikkelen. Zijn tegenstander was met een toren de zwarte stelling binnengeslopen. Bovendien had wit een vrije a-pion weten te creëren die wel erg hard begon te lopen. In de tijdnoodfase moest Peter veel materiaal geven om de pion te elimineren. Hier was geen houden meer aan. Stand 4 - 3.

Bord 1: Peter Hamersma

Alles hing nu af van Andries Visser. Door het wegvallen van Dick was Andries omhooggevallen naar het 4e bord. Aan bord 4 speelde helaas ook nog de sterkste speler van het Spaarne waardoor het ratingverschil 168 punten bedroeg. Maar dit mag natuurlijk geen excuus zijn voor het erbarmelijke spel dat Andries liet zien. Het begin ging nog goed. Na een uurtje spelen in een Franse afruilvariant stond hij zelfs iets beter: de zwarte kort gerokeerde koning had weinig verdediging van zijn stukken en Andries belaagde de stelling met zijn vooruitgeschoven h-pion. Na 3 uur spelen ging het echter bergafwaarts. Zou de man soms geen conditie meer hebben? Eerst verloor Andries een pion. Liet daarna zijn dame en toren verdwalen op de damevleugel waar zij niet meer uitkwamen. Een 2e pion ging verloren en een 3e pion. Zonder enige hinder kon zwart zijn g-pion laten doorlopen tot de onderste rij waarna opgeven het enige was dat Andries restte. Jammer, jammer, werd het toch nog gelijk: 4 - 4.

Bord 4: Andries Visser

Gedetailleerde uitslagen