Dubbel gevoel na remise Kijk Uit 3

Kijk Uit 3 - De Uil 4    4 - 4

Kijk Uit 3 heeft gisteravond zijn eerste wedstrijdpunt van dit seizoen binnengehaald. Na een enerverende avond waarin ondergetekende het soms te kwaad kreeg (zeker in de slotfase) werd het 4-4. Vorig seizoen gingen onze vrienden uit Hillegom er nog met de kleinst mogelijke zege vandoor, dus enige progressie is geboekt. Maar toch, als we een wedstrijd konden winnen was het die van gisteren.

Maarten Gouda, de laatste weken niet in echt grootse vorm, besloot een partijtje te gaan vluggeren (30 zetten in 20 minuten). Maarten ruilde alles af en remise was een feit. Het eerste dubbele gevoel was een feit. Ik begrijp dat als je uit vorm bent, tevreden bent met een remise, maar wat was er gebeurd als je er echt voor gaat zitten?
Jan Bontenbal kreeg een prachtig vooruitgeschoven paard maar kon daar toch geen profijt van trekken. Ondanks een wat betere stelling moest Jan aan de noodrem trekken en via zetherhaling remise afdwingen.
Peter Duijn had wel een heel merkwaardige aanval. Dame, loper en paard in een soort zigzagformatie ten aanval getrokken, daarbij enkel gebruik makend van de witte velden. Deze aanval sloeg niet door. Daarna pakte Peter een vergiftigde pion en werd het een slachthuis. Peter verloor de kwaliteit, leverde en passant nog wat pionnen in. Er restte hem niets anders dan opgave. Peter zelf waarschijnlijk toch wel wat onthutst na zo een kort optreden verliet haastig het clubgebouw.

Het was nog geen half tien en nu al 3 wedstrijden gespeeld. De vierde partij, die van Ab van Katwijk, oogde zeer vriendelijk voor ons. Ab had een veel betere stelling, maar je moet het wel doen. Zijn tegenstander besloot wat mee te helpen, door Ab's paard te pennen en dubbel aan te vallen. Ab zag gelukkig dat hij kon slaan op f4 en daarna hele aardige zetten kon doen. Ab kreeg een volle toren voor deze manoeuvre en kon zo de stand gelijktrekken: 2-2.
Patrick de Koning, dit seizoen geen schim meer van "de schaker die regelmatig een partijtje cadeau gaf", verloor in de opening een pion. Bij Patrick, niet gehinderd door openingskennis, is dat niet zo'n probleem want meestal vecht hij zich wel terug. Dat deed hij ook nu en binnen een mum van tijd stond hij een loper voor. Daarna had hij geen enkel probleem meer en Kijk Uit 3 begon aan een overwinning te denken.

André Hennipman, vorig jaar nog topscorer in het derde team, had aanvankelijk zeer in de verdrukking gestaan. André vreesde dan ook het ergste, totdat hij voor zijn gerokeerde koning zijn stelling opende met g4 (om te verdedigen?). Sombere visioenen kwamen in mij bovendrijven maar André, een uitstekende verdediger, had het goed gezien. Er was niet doorheen te komen. Met een compliment van zijn tegenstander kon hij het halve punt binnenslepen. Nog 1 punt was nodig om te winnen.
Sjef Rosier verzeilde in een rustige partij die met een gerust hart remisestelling genoemd kon worden. Maar Sjef zijn tegenstander verzwakte wat en Sjef kreeg kans om zijn inactieve paard op een geweldige positie te manoeuvreren. Er zouden zelfs met Sjef zijn toren erbij matdreigingen ontstaan. Helaas, Sjef speelde zijn paard terug omdat hij dacht dat de vijandelijke loper en toren hem mat dreigden te zetten; zinsbegoocheling heet dit volgens mij. Daarna werd er nog wat heen en weer geschoven zonder direct resultaat en besloten de twee kemphanen er toen terecht remise van te maken.

De laatste strijder, René Koens, zorgde voor de meeste opwinding, René toch met een wat betere stelling kwam in tijdnood waardoor hij de laatste 5 zetten in een paar minuten moest doen. Ook dat had nog geen negatief resultaat, integendeel, een schaakje met de dame op g1 zou zijn tegenstander niet ongedeerd laten. Als teamleider raakte ik wat overenthousiast, want André Kunst kwam melden dat de varianten die ik in de gang opsomde in de speelzaal goed te verstaan waren.
Behalve voor René dan (die waarschijnlijk al in de armen van Morpheus vertoefde). René speelde zijn dame naar achteren, waarna zijn tegenstander zijn dame in het spel bracht en de pionnen van René opruimde. Jammer jammer, maar dit hoort ook bij schaken en zeker in het laatste uurtje willen dit soort dingen nog wel eens gebeuren.

Na afloop konden we wel constateren dat we dit seizoen in vergelijking met het vorige er op vooruit zijn gegaan. Rest mij verder nog een ieder te bedanken en op naar de volgende wedstrijd.

Andries Visser

Gedetailleerde uitslagen