Santpoort 2 zet Kijk Uit 3 te kijk

Kijk Uit 3 - Santpoort 2    1˝ - 6˝

Wat vooraf beschouwd werd als een kraker van formaat is als een koude douche geworden, waarin het moeilijk zoeken wordt naar enige lichtpuntjes. De derby tussen Kijk Uit en Santpoort toch voor menigeen een van de wedstrijden van het seizoen is geen moment spannend geweest, daarvoor was het klassenverschil eenvoudig te groot.

Het begin van de 'kraker' heb ik niet echt kunnen volgen omdat ik zelf een partijtje tegen jeugdlid Dick Wijker speelde. Maar terwijl de stoelen nog nauwelijks warm waren, had Maarten Gouda zijn partij al verloren. Wat er gebeurd is weet ik niet, maar het moet wel met een sneltreinvaart zijn geweest.
Daarna verspeelde Jan Bontenbal een stuk, Jan speelde nog even door, maar zag het zinloze van zijn missie: 0 - 2.

En dat met de volgende situatie: René Koens ongeveer gelijk, Peter Duijn, Frank Buijck en André Hennipman waren het initiatief in hun partij inmiddels kwijt.
Patrick de Koning na een zet of acht al een kwaliteit achter + pion. Bij Jan Jansen die goed in de partij zat, hadden ze thuis een probleem met de elektra, dus Jan moest naar huis en het was maar de vraag of hij terug kwam. Gelukkig vatte zijn tegenstander het sportief op en claimde de partij niet. (Jan was na een kwartiertje terug.)

Maar als 'coach' moet je de moed erin houden, soms zoals dit keer tegen beter weten in. Het duurde dan ook niet lang of het volgende 'slachtoffer' diende zich aan. Onze penningmeester die het huidige kabinetbeleid te letterlijk nam, door op de zwakkeren te letten en de grote jongens ongemoeid laat. Met andere worden René Koens ging op pionnenjacht, sloeg er eentje te veel en de vijandelijke dame en toren hadden een matnet gespannen. 0 - 3.
Peter Duijn moest het opnemen tegen een in topvorm zijnde Gerard Swier (twee jaar geleden kwam Gerard tegen Peter nog met de schrik vrij d.m.v. een remise). Dat was nu toch wel een beetje anders. Peter ging prima van start maar kon het toch niet bolwerken. 0 - 4.
Frank Buijck, invaller voor Sjef Rosier, liet zien dat hij nog lang niet in vorm is. Frank verloor zijn dame en hoewel hij er twee torens tegenover had, moest Frank zich ook gewonnen geven. 0 - 5.

Spookbeelden van een kolossale nederlaag naderden bij ons in hoog tempo. Bij Santpoort was de teleurstelling te merken toen Jan Jansen zijn partij in winst omzette. Jan, invaller voor Ab van Katwijk, had zijn tegenstander getrakteerd op een Budapester die zijn tegenstander niet echt kende (trouwens ik ook niet). 1 - 5 de eer was gered.
André Hennipman stond de hele partij redelijk onder druk, maar zoals wel vaker liet André zien dat verdedigen zijn sterkste punt is. Slechts een foutje maakte hij, moest ik toevallig weer zien, radeloos de zaal uitgelopen, maar zijn tegenstander zag het gelukkig niet. Moedeloos geworden bood zijn tegenstander aan.
Als laatste Patrick die tegen Hans Kors eigenlijk na een zetje of acht al had kunnen opgeven. Maar ja, Patrick bijt zich in een partij en soms komt hij ook wel weer terug. Maar Hans speelde het nauwkeurig, en toen Patrick nog enkel zijn koning had en Hans 2 pionnen en een paard, besefte Patrick dat het over was. Eindstand 1˝ - 6˝.

Een verdiende nederlaag, en ik weet het, jaloers is geen mooie eigenschap maar bij Santpoort lopen toch een paar tieners rond die heel leuk kunnen schaken. En ook bij de jeugd halen de Santpoorters de ene na de andere prijs binnen. Het is aan ons om de strijd aan te gaan, dus laten we de volgende wedstrijden er weer vol tegen aan gaan. En hopen dat er bij de jeugd van Kijk Uit een paar gigantische talenten opstaan.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1453)   -   Santpoort 2 (1584)     1˝ - 6˝