Kijk Uit opent seizoen met toernooi

Vooruitblik op het nieuwe seizoen

Vrijdag 13 augustus is het weer zo ver, nauwelijks 7 weken na het beëindigen van het seizoen 2003 / 2004 start de IJmuidense schaakclub Kijk Uit alweer met de clubavonden. Het wordt in velerlei opzicht een seizoen van de waarheid. Op 18 september wordt het seizoen geopend tegen het sterke Zwolse ZSG. In een pool met vele sterke verenigingen zal net als in voorgaand seizoen de vechtersmentaliteit er voor moeten zorgen dat spelen in landelijke competitie behouden blijft. Maar misschien is die vechtlust er dit keer eens vanaf de eerste ronde, zodat de laatste ronden wat minder hectisch tegemoet kunnen worden gezien.

Naast de sportieve uitdaging ligt er ook een organisatorische uitdaging te wachten, Kijk Uit moet in ledental groeien, wil het zijn positie behouden. Weliswaar herbergt de jeugdvereniging heel veel talent, maar ze zijn nog te jong om de bondsteams aan te vullen. Het is belangrijk voor een club om schakers te verenigen van alle speelsterkten. Elke speler en speelster moet een tegenstander van zijn of haar eigen speelniveau kunnen treffen. Voor de jeugd om snel door te kunnen groeien en voor de ouderen om een leuke schaakavond te hebben. Dus schakend Velsen denk niet te snel dat u de kop van jut wordt als u zich aanmeldt voor een eerste kennismaking. Kijk Uit heeft schakers op elk niveau en u bent van harte welkom.

In het schaakspel speelt bij de betere schakers de opening een heel belangrijke rol. Bij veel partijen wordt in de eerste 15 zetten al bepaald of het zwoegen wordt of een frivool aanvalspartijtje. Op topniveau is de openingsvoorbereiding zo geperfectioneerd dat de voorbereiding op een toernooi of match al vaak een beslissende invloed op het eindresultaat heeft. Wie beter als de legendarische Bobby Fischer heeft dit begrepen. Ten tijde van zijn schaakcarrière moest hij de strijd aanbinden tegen alle schakers van de toenmalige Sovjet Unie om te kunnen winnen. De voorbereidingsteams van de Sovjet schakers waren zo sterk dat menig westers talent de strijd in de opening al verloor.

Bobby Fischer

Dit moet Fischer in 1996 hebben geïnspireerd tot zijn uitvinding van het Fischer Random Chess schaak. Schaken waarbij de openingskennis van geen belang is. De regels van het spel zijn identiek aan wat Fischer het "klassieke" schaak noemt, alleen de beginstelling varieert. Op basis van een aantal regels zijn er maar liefst 960 verschillende beginstellingen mogelijk. Voor aanvang van een speelronde wordt de stelling via loting bepaald. Het grote aantal beginstellingen en het niet van tevoren weten welke beginstand betekent dat de schaker vanaf de eerste zet op eigen kompas moet varen. Het spel bij uitstek om het echte schaaktalent te testen. Vrijdag 13 augustus a.s. opent Kijk Uit het seizoen met een Fischer Random Chess toernooi. Inschrijving is open voor iedereen, lid of geen lid van Kijk Uit. Er is geen inschrijfgeld voor deelname, aanmelding tot uiterlijk 20:00 uur aan de speelzaal van Kijk Uit in de Eksterlaan.