Sfeervolle schaak-4-kamp
wordt gewonnen door Beverwijk

De schaak-4-kamp in beeld

Beverwijk. Afgelopen zaterdag 30 oktober om 13.00 uur werd door wethouder Mosk van de gemeente Beverwijk de eerste schaak-4-kamp geopend. Hiermee waren voor het eerst alle IJmondgemeenten vertegenwoordigd sinds dit evenement in 1997 begon met de een schaak-2-kamp tussen Velsen en Beverwijk.

Nu, anno 2004 speelden in de raadszaal van het gemeentehuis in Beverwijk bestuurlijke vertegenwoordigers, clubschakers, huisschakers en jeugdschakers van de vier IJmond gemeenten, Velsen, Uitgeest , Heemskerk en Beverwijk.

In totaal werden er bij de volwassenen 26 vierkampen gespeeld. In iedere vierkamp zat een vertegenwoordiger uit iedere IJmondgemeente waarbij zoveel mogelijk met de onderlinge speelsterkte rekening werd gehouden. In het hart van de gemeente werd afgelopen zaterdag alle energie gericht op de loop van de witte en zwarte stukken. Gebogen over de borden werd er hard maar fair gestreden voor de eer van de gemeente.

Joop Zonneveld van Heemskerk in diep gepeins verzonken

Ook de jeugd liet van zich spreken. In de ruimte naast de raadszaal waren de jongens en meiden gewikkeld in een ingewikkelde strijd. Toen de 4 teams plaats hadden genomen achter de borden bleek dat zij de eerste ronden een soort slangenwedstrijd gingen spelen. Aangezien de schaaksnelheid bij de jeugd fors hoger ligt dan bij de volwassenen konden de jongeren het dubbele aantal ronden aan. Nadat de uitslagen van de ronde binnen waren nam ieder zijn plaats tegenover zijn tegenstander weer in en … daarna werd de slang actief. Iedereen schoof een stoel naar rechts en de volgende ronde kon beginnen. Na de zesde ronde werden de punten geteld per gemeente en werd per jeugdklasse (stap 3 & 4, stap 2 en stap 1) de hoogste individuele scores beloond met een fraaie beker.

De jeugd peinsde net zo hard als de volwassenen

Aan het eind van de middag verzamelden de ruim 140 schakers zich in de raadszaal van het Beverwijks stadskantoor en werd de prijsuitreiking bij de jeugd en de einduitslag van de vierkamp bekend gemaakt.

De heer Faber van Beverwijk wordt gefeliciteerd door Willem Paardenkoper
met de 1e plaats

Bij de volwassenen waren Uitgeest en Velsen aan elkaar gewaagd. Heemskerk snoepte de schakers uit de beide gemeente een paar procentpunten af maar Beverwijk ging daar nog eens fors overheen met ruim 9 procentpunten. De jeugd uit Heemskerk en Uitgeest wist de eer hoog te houden maar waren niet opgewassen tegen het geweld uit Beverwijk en nog een graadje zwaarder, de Velsense jeugd. Zij dicteerden bij de jeugd het spel.

PR organisatiecomite schaak4kamp 2004, Han Jansen

Persoonlijke scores bij de jeugd (40 deelnemers)

Groep A

8.   Lucas Kleijn   1   Uitgeest   0