Uit Weekblad de Jutter van donderdag 4 november 2004

Beverwijk opnieuw de
sterkste schaakgemeente

Volop strijd in het Beverwijkse stadskantoor

Regio - Het Beverwijkse stadskantoor was zaterdag het toneel voor de fraaiste herdersmatjes, paardensprongen en patstellingen. Namens de gemeenten Heemskerk, Beverwijk, Velsen en Uitgeest bonden bijna honderdvijftig fanatieke schakers de strijd met elkaar aan tijdens het jaarlijkse schaaktoernooi. Voor de achtste keer vond het evenement plaats, dit jaar voor de eerste maal met een team uit Uitgeest. "Je zou het een opwarmertje kunnen noemen voor het Corus-toernooi", aldus organisator Willem Paardekoper. "Het is toch leuk om elk jaar te kijken welke gemeente de beste schakers heeft. Daarbij zijn ook altijd veel politici aanwezig, die vinden schaken gewoon een hele leuke bezigheid. De overige deelnemers zijn veelal lid van een van de plaatselijke schaakverenigingen, maar er zijn ook mensen die niet op een club zitten zijn hier van harte welkom." Het toernooi werd geopend door wethouder F. Mosk, hij nam de plaats in van de verhinderde burgemeester Weterings. Na zijn inleidende toespraak werd het stil in de zaal, slechts de geluiden van bewegende schaakstukken waren nog te horen. Aan het eind van de middag bleek de winnende gemeente dezelfde als vorig jaar: opnieuw was het Beverwijk dat de meeste partijen wist te winnen. Heemskerk eindigde als tweede, voor de gemeente Velsen. Nieuwkomer Uitgeest kwam er tijdens zijn eerste deelname nog niet echt aan te pas en eindigde als laatste. Bij de jeugdschakers bleek Velsen over het beste team te beschikken. (Jelger van Weydom)