De stand en toekomst van Kijk Uit

Van de voorzitter

Waar zijn de tijden dat de ene schaker de andere schaker met een schaakbord op het hoofd wilde slaan, een rechtse directe uitdeelde of een ei op het hoofd van zijn tegenstander stuk sloeg! Allemaal waargebeurde verhalen sinds drie enthousiaste jongelingen op 17 december 1924 een schaakclub oprichtten in Santpoort. De zuster van medeoprichter j.C.L. Gordijn had een voorziene blik en noemde het clubje Kijk Uit. Het is bijna 80 jaar geleden dat Kijk Uit werd opgericht; slechts een procedurefout bij de verhuizing in 1927 van Santpoort naar Velsen zorgde er voor dat we in 2002-2003 ons 75-jarig jubileum vierden en volgende maand niet onze 80ste verjaardag. In die lange periode is veel gebeurd: mooie momenten, vervelende momenten en treurige momenten.

Anno 2004, één maand voor die 80ste verjaardag, zijn er weer heel veel vervelende momenten. Een teruglopend ledenaantal en een lage  opkomst zijn voor een ieder die Kijk Uit een goed hart toedraagt een vervelende ervaring. Het bestuur maakt zich zorgen over de toekomst; de conflicten zijn nu subtieler en ongrijpbaarder. het schaakbord, de vuist en het ei zijn verruild voor argumentatie. Tegen een schaakbord helpt een helm, een vuistslag kan ontweken worden en eiwit schijnt heel voedzaam te zijn voor de hoofdhuid. Maar argumenten....... Ik zou niet weten hoe je je daar tegen kunt wapenen. Het gelijk van de een is het ongelijk van de ander en vaak is het zo dat de grens zo dun is dat zij voor de buitenstaander nauwelijks waarneembaar is. Als kleine vereniging kunnen we het ons niet permitteren als er leden aan de kant blijven staan. Kom schaken en laat het verleden rusten! Tachtig jaar Kijk Uit is tachtig jaar inzet van honderden schakers, het is de erfenis van onze ereleden, leden van verdienste en al die anderen die hun bijdragen lever(d)en. Die bijdrage is het waard om ook anno 2004 de club te steunen en een gezonde toekomst te geven.

Genoeg depressieve gedachten, want behalve die lage opkomst en het ledental gaat het goed. Als ik niet zo treurig was om het voorgaande zou ik zelfs zeggen: het gaat geweldig. We hebben een geweldige jeugdafdeling met veel talenten, dus is er hoop voor de toekomst! Het eerste team staat na drie ronden op kop in de KNSB, een fantastische ervaring!! Ons tweede en derde team team scoren weer overwinningen en er doen elk jaar weer zo'n 40 Velsenaren mee aan de schaakmatch! En we hebben die afzichtelijke beker weer niet gewonnen! En niet te vergeten de gebeurtenissen die nog in het vat zitten: het jaarlijkse schoolschaaktoernooi, wederom een fantastisch bezet Corus schaaktoernooi en in juni onze eerste match tegen Newcastle.

Om nu niet onmiddellijk in hosanna sfeer juichend en dansend de koude novembernacht in te rennen, nog wat zorgelijke ontwikkelingen. De gemeente Velsen heeft net als schaakpenningmeester René een tekort. Wij hebben afgelopen zomer de contributie moeten verhogen om het gat behapbaar te houden. De gemeente doet hetzelfde en heeft besloten om de jeugdsubsidie te halveren. Een vervelende ontwikkeling in een tijd waarin de regering ook de subsidie aan de sportbonden terugschroeft en de schaakbond haar tekort weer via de contributie aan ons doorbelast. In een tijdperk van individualisme en zelfontplooiing geen vruchtbare grond voor een vereniging die het moet hebben van samenspel en inzet voor het gemeenschappelijk belang.

Voorzitter Sinclair Koelemij