Spanning in de Nederlandse schaakcompetities voor de IJmondse schaakteams

Wordt het Beverwijkse dWT1 nu al kampioen?

Komende zaterdag 19 maart wordt de één na laatste slotronde gespeeld van de nationale en regionale schaakcompetities. Teams uit IJmuiden, Beverwijk en Castricum komen in actie.

Het eerste team van Kijk Uit uit IJmuiden speelt in de landelijke competitie in 3C en mag naar Voorschoten om daar een verlenging voor een jaar langer in de landelijke competitie te bewerkstellen. Met de huidige 6e plek lijkt dit te moeten gaan lukken. Om de woorden van Sinclair Koelemij aan te halen: "Laten we er alles aandoen om een ronde voortijd het degradatiespook weg te jagen. Geen vreemde experimenten!"

In de promotieklasse van de Noord-Hollandse schaakbond, de opstap naar de landelijke competitie, wordt het ook erg spannend. De twee Beverwijkse teams van de Wijker Toren spelen thuis in Bodega 'de Schaker'. dWT1 ontvangt 0-0-0 1 uit Alkmaar en het tweede krijgt Heemstede op bezoek. Bij winst van het eerste zijn ze meteen kampioen en promoveren ze naar de landelijke competitie. Teamleider Djurre den Heeten heeft z'n mannen compleet en verwacht een spannende middag met een mooi eind.
Het tweede team is op weg zich te handhaven in de promotieklasse maar zal in deze wedstrijd dan wel matchpunten dienen te scoren. Non-playing captain Ron Faber heeft echter niet de beschikking over z'n volledige team en heeft invallers nodig uit het sterke derde team.

Tot slot het team uit Castricum. Zij spelen ook in de promotieklasse maar hebben tot nu toe een verschrikkelijk seizoen achter de rug, met als gevolg dat zij nu hekkensluiter zijn in de promotieklasse. Mochten zij nog iets aan de eer willen doen dan dienen ze komende zaterdag in Bloemendaal een goed resultaat neer te zetten.

De standen en uitslagen zijn te vinden op de websites van de schaakverenigingen: Kijk voor het IJmuidense team op www.schaakclubkijkuit.nl en zie hoe de Beverwijkse teams en Castricum er voor staan op www.wijkertoren.nl . Of kom zaterdag 19maart gewoon even langs in bodega 'de Schaker' te Beverwijk voor 17.00 uur.

Perschef Han Jansen, de Wijker Toren