Newcastle wint eerste schaakmatch tegen IJmond

Klik hier voor de fotogalerij

IJmuiden - Vrijdag 17 juni 2005 reisden schakers en partners uit de IJmond met de veerboot van IJmuiden naar Newcastle voor het spelen van de eerste schaakmatch tegen Newcastle. Gesponsord door DFDS Seaways en georganiseerd door de IJmuidense schaakclub Kijk Uit werd, als afsluiting van het schaakseizoen, een leuk schaakevenement gehouden.

De uitzwaaiers staan op de kant   Instructies van 'reisleider' Sinclair

De reis begon op vrijdagavond met het eerste Noordzee snelschaakkampioenschap aan boord van de Queen of Scandinavia. In het conferentiecentrum van de veerboot waren vier vergaderkamers omgevormd in één grote speelzaal waar de 31 schakers elkaar in vijf minuten partijen bestreden. Na negen zwaar bevochten ronden, mocht Jimmy van Zutphen van schaakclub de Wijker Toren (Beverwijk) zich de eerste Noordzee snelschaakkampioen noemen. Hij eindigde weliswaar gelijk met clubgenoot Dennis Bruyn en de Kijk Uit schakers Andre Kunst en Sinclair Koelemij maar wist op weerstandspunten te winnen. lngmar Visser (schaakclub Kijk Uit) werd jeugdkampioen door onder meer sterke jeugdschakers van schaakclub Santpoort en de Kijk Uit jeugdkampioen Dick Wijker achter zich te houden. lnternet schaakfenomeen Dick Kruijff bleek het slagvaardigst van de 55+ spelers en veroverde overtuigend de 55+ beker.

Het snelschaken aan boord. Hier Peter Duijn tegen Mirjam Visser.

Exact op tijd meerde de Queen of Scandinavia op zaterdagochtend af aan de kade. Een korte busreis en wandeling bracht het gezelschap naar de speellocatie in Newcastle. Daar zaten zo'n 28 schakers uit Newcastle en omstreken al ongeduldig te wachten op de IJmondschakers. Na een kort welkomstwoord door Karen Brown namens de gemeente Newcastle en co-organisator Paul Costello kon de eerste ronde van de match beginnen. Newcastle speelde in de eerste ronde met wit en wist dat voordeel te benutten door met 16½ - 11½ te winnen. Een knappe prestatie leverde eerste bordspeler Jimmy van Zutphen door de regionale kampioen Charlie Storey met zwart te verslaan.

Jan Geus, Dick Kruijff en Eef Hessels in actie tegen de Britten.

Nog steeds optimistisch begonnen de IJmondenaren, na een korte Engelse lunch, aan de tweede ronde. Ze hadden immers wit en waren vol goede moed het verschil weg te kunnen werken. Het liep echter anders. De gezellige bar na het snelschaaktoernooi van de avond tevoren en het overvloedige dinerbuffet eisten hun tol. De IJmondenaren speelden futloos, remises werden afgewisseld met kansloze verliespartijen en het team werd met 18½ - 9½ door de Britten afgedroogd. Patrick de Koning was de beste IJmondspeler, met twee overwinningen toonde hij aan bar en buffet probleemloos aan te kunnen. Een behoorlijke meevaller voor de organisatie van Kijk Uit was dat de zware challenge cup niet mee terug moest maar zich nu voor een jaar in Newcastle bevind.

Paul Costello wordt gefeliciteerd met het behalen van de overwinning.

Na het afscheid van de tegenstanders weer terug naar de boot waar bar en dinerbuffet de laatste restjes energie uit het IJmond team persten, zodat het team uitgeblust maar toch voldaan, zondagochtend weer vertrouwde IJmuidense grond onder de voeten kon voelen. Zowel de spelers in Newcastle en de IJmond waren zeer enthousiast over het schaakweekend en de voorbereidingen voor een revanche match voor volgend jaar zijn al in gang gezet. Dankzij de genereuze steun van DFDS Seaways groeit er een nieuwe traditie in de IJmond. Na de jaarlijkse schaakmatch tussen de vier IJmondgemeenten wordt afwisselend in Newcastle en de IJmond een schaakmatch om de DFDS Seaways challenge cup gespeeld.

Aan boord welk flink geschranst. Hier de drie Peters op een rij.

Meer foto's in de fotogalerij