Vervelend incident

Keizercompetitie ronde 6

De zesde ronde van de competitie begon zo goed: een goede opkomst en de terugkeer van Henk van Nieuwenhuizen in de competitie. Voor een Kijk Uiter in hart en nieren en bezorgd bestuurslid een mooie start van de avond. Helaas eindigde de avond vervelend na een enerverend duel tussen Colleen Otten en Peter van Nieuwenhuizen. In een stelling die door Peter werd ingeschat als remisestelling dacht Colleen toch nog kansen te zien. Peter was van mening dat Colleen doorspeelde op basis van zijn tijdnood en claimde remise. De wedstrijdleider kon niet inschatten of de claim terecht was en de partij ging verder. Een blunder van de geïrriteerde Peter Beëindigde de partij. Het bestuur besloot de uitslag van de partij in beraad te houden en legde de gebeurtenissen voor aan de wedstrijdleider van de NHSB (tevens gediplomeerd nationaal arbiter) om een uitspraak te krijgen. De arbiter oordeelde als volgt: Beoordeeld wordt niet of de stelling "potremise" is, maar of de tegenstander "geen poging doet de partij op een normale manier te winnen". Bij niet normaal denk ik dan aan zinloos en oeverloos heen en weer schuiven van stukken. Echter het stellen van valstrikken. Het proberen van een driehoekje of het doen van een aanval in de hoop dat de tegenstander er in trapt, lijken mij (en ik denk ook alle andere arbiters) heel normaal. Omdat er in de partij van planloos heen en weer geschuif geen sprake was, heeft het bestuur en de wedstrijdleider gemeend de uitspraak van de arbiter te volgen. Neemt niet weg dat Peter het als onsportief ziet dat Colleen de winstpoging ondernam en als gevolg daarvan zich terugtrekt uit de competitie. Al met al een zwarte dag voor de vereniging. Dat de irritaties onder tijdsdruk hoog kunnen oplopen en dat het altijd vervelend is om op zo'n manier te verliezen, zal ieder van ons wel eens hebben meegemaakt, maar het is voor de vereniging buitengewoon vervelend als dit tijdens de clubavond tot onoplosbare conflicten leidt. Om als vereniging een goede toekomst te houden, ebben we iedereen hard nodig. Zonder als medebestuurder het bestuur nu op de borst te willen kloppen denk ik dat er met veel inzet aan gewerkt wordt die toekomst te realiseren. We hebben een grote gezonde jeugdafdeling, er wordt met regelmaat (leuke) evenementen voor de leden georganiseerd en ook naar de toekomst lopen er nog nieuwe initiatieven waar we meer over kunnen vertellen als ze wat meer invulling krijgen. Al met al een vervelende situatie voor een ieder die Kijk Uit een goed hart toedraagt. Wat dat betreft genoeg over de competitie, Colleen aan kop en Arent van Nieukerken op de tweede plaats. Omdat Arent de komende weken niet kan spelen lijkt het waarschijnlijk dat Colleen verder uit zal lopen. Haar goede spel in het eerste team bevestigt haar vorm.

Sinclair Koelemij