Kijk Uit 1 start met winst

Kijk Uit 1 - Z.S.G. 1    4˝ - 3˝

Ons eerste team heeft de belangrijke wedstrijd tegen Z.S.G. uit Zwolle met 4˝ - 3˝ weten te winnen. Een belangrijke overwinning omdat Z.S.G. een iets hoger Elo gemiddelde heeft als Kijk Uit en daarom tot de verenigingen behoort die voor lijfsbehoud moeten vechten. Een gedetailleerd verslag krijgen jullie van teamleider Peter Hamersma, hier een beknopt overzicht van de wedstrijd.

Eerst de winnaars: Arent van Nieukerken speelde aan het tweede bord een heel goede partij tegen de sterke Tolsma. Zijn tegenstander onderschatte het gevaar en rent was er als de kippen bij om toe te slaan. André Kunst speelde met wit en wist de vervelende nederlaag van de vorige avond uitstekend uit te poetsen. Geconcentreerd spelend en steeds goede zetjes doend won hij de partij. Twee overwinningen slechts, maar daar stonden maar liefst 5 remises tegenover. Aan het eerste bord leverde Colleen al snel een pion in tegen de sterke Donk (Elo 2270). Colleen kreeg er wel actief spel voor, maar bleef de gehele partij de pion achter. Toch bracht ze net als de avond ervoor een gelijkstaand toreneindspel op het bord, een goede remise.

Colleen, Arent, Sebastiaan en Jaap aan bord 1, 2, 7 en 8 respectievelijk

Peter van Nieuwenhuizen stond mijns inziens de hele partij iets beter, kwam ook in een eindspel met een pion meer. De actievere positie van de zwarte koning was echter voldoende om Peter van een overwinning af te houden. Martin de Koning had in Mellema ook een sterke tegenstander getroffen. Een duel waar aanvankelijk Mellema de betere kansen had, werd in de tijdnoodfase beslist. Met weinig tijd op de klok wist Martin zeer slagvaardig tegenspel te bieden en zijn tegenstander in problemen te brengen met een gevaarlijk oprukkende vrijpion. Het lukte net niet waarna een remisestand overbleef. Sinclair Koelemij speelde een heel gesloten partij. Een nonchalance in de opening zorgde er voor dat hij nauwkeurig moest spelen om zich los te maken van de zwarte druk. Dat lukte en na de tijdnoodfase leek hij een kansrijke positie te hebben. Het bleek echter schijn; na nog twee uur spelen werd de vrede getekend.

Martin en Sinclair verdedigden bord 5 en 6

Sebastiaan van Westerop stond gedurende de hele partij actiever. Zijn tegenstander bood goed weerstand, maar Sebastiaan bleef het proberen. Bijna lukte het alsnog, maar de stelling bood onvoldoende aanknopingspunten voor het maken van de beslissende fout: remise dus na zo'n 6˝ uur spelen. Tenslotte Jaap Kramer aan het achtste bord. Jaap was de enige die een nederlaag moest accepteren. Na een goed begin vroeg hij te veel van zijn stelling, waarna de ervaren Tan snel toesloeg en Jaap met een vervelend gevoel naar huis stuurde. Alles bij elkaar dus een nipte overwinning. Sterk spel in de top, de staart moet veel beter. Eén punt uit drie partijen tegen tegenstanders met een Elorating in de 1800 is te weinig.
Een uitgebreid verslag van teamleider Peter Hamersma volgt spoedig.

Sinclair Koelemij

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1962)   -  Z.S.G. 1 (2006)     4˝ - 3˝
C. Otten (2048)