Gelijk spel Kijk Uit na spannende wedstrijd

Wageningen 2 - Kijk Uit 1    4 - 4

Met het ingaan van de 4e competitieronde van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond stond Kijk Uit ongeslagen bovenaan met zes punten uit drie wedstrijden. In de vierde speelronde moesten we het opnemen tegen Wageningen 2. Na een reis van vijf kwartier met de auto arriveerde ik met André en Colleen op de plaats van bestemming, Tartort 1 te Wageningen waar het clubgebouw Vredenhorst stond. Tegelijkertijd arriveerde Sinclair met Peter van Nieuwenhuizen. Dat het niet voor alle spelers makkelijk was om het vinden, bleek uit het feit dat Sebastiaan met Martin een kwartier te laat arriveerde, maar zij hadden daarentegen wat langer van het natuurschoon kunnen genieten (of dit nu een voordeel is geweest betwijfelen we). Arent van Nieukerken was door persoonlijke omstandigheden verhinderd, zodat Peter Hamersma het 8e bord bezette.
We hadden het genoegen dat ook het eerste tiental van Wageningen tegen Philidor 1 speelde (uitslag 4˝ - 5˝ voor Philidor uit Leeuwarden) en we een officiele bondswedstrijdleider hadden de heer J. Krabbenbos. Ik kende hem nog van onze wedstrijd tegen Paul Keres en dat schept een band. Nadat alle spelers achter de borden hadden plaatsgenomen en de klokken waren ingedrukt was de schaakmatch pas echt begonnen.

Overzicht van de speelzaal. Op de voorgrond Jaap Kramer en Peter Hamersma aan bord 7 en 8.

Aan bord 8 moest invaller Peter Hamersma het opnemen tegen een jeugdtalent van Wageningen. De jonge knaap – Arjen van Heerwaarden – kreeg al snel een betere stelling en Peter moest zwoegen om het gelijk te houden. Tijdens deze partij gebeurde het volgende. Omstreeks de 15e zet drukte Peter de digitale klok in en tot zijn verrassing begon de klok 01 te knipperen. Wat te doen? De wedstrijdleider er bij gehaald en wat bleek…… hij had 10 minuten ervoor alle standen van alle 36 klokken genoteerd! Nu had Peter zijn tegenstander de tijd ook netjes bijgehouden, dus geen probleem, maar het zal je maar in de tijdnoodfase gebeuren! Waar het ook door kwam, kort daarna verloor Peter een pion en nadat hij blunderde was de partij voorbij en stonden we met 1 - 0 achter. Een (klein) geluk bij een ongeluk was dat Peter meteen zijn taak als teamleider actief kon oppakken. Nog geen kwartier daarna trok Colleen de stand gelijk. Zij speelt de laatste tijd wat sneller (meer op intuitie) en dat gaat haar goed af. Hieronder haar partij met wit tegen Kees Stap.
Colleen Otten - Kees Stap:

1.      e4      d6
2.   d4   Pf6
3.   Pc3   c6
4.   a4   Da5 tot nu een wat merkwaardige opening
5.   Ld2   Db6
6.   a5   Dc7 de 3e damezet!
7.   Pf3   Lg4

34.   cxd3   Pxd3
35.   b5!   Pc5
36.   Pxb7!   Opgegeven

Kortom het stond weer gelijk 1 - 1. Sebastiaan (bord 4), die een kwartier te laat binnenkwam, had niet echt zijn dag (teveel natuurschoon). Al snel kwam hij iets minder te staan, verloor een pion en kreeg een slechte stelling. Na 4 uur spelen was het hopeloos en moest hij opgeven. Gelukkig wist Peter van Nieuwenhuizen met zwart aan bord 2 kort daarna de stand weer gelijk te trekken. In een uitermate gecompliceerde stelling en in de tijdnoodfase wist Peter het hoofd koel te houden, won een kwaliteit en vervolgens de partij 2 - 2.

Colleen Otten en Peter van Nieuwhuizen aan bord 1 en 2 scoorden beiden een vol punt.

Op dat moment speelden André Kunst (stond iets beter), Martin de Koning (stond slecht), Sinclair Koelemij (stond gelijk in lastige stelling) en Jaap Kramer (stond gewonnen) nog. De teamleider van Wageningen 2 vroeg me of ik iets voelde voor 4 - 4. Na een kort beraad besloten we door te spelen, omdat André iets beter stond en misschien winstkansen had.
Aan bord 7 speelde Jaap met de witte stukken (opnieuw) een goede partij. Hij kwam al snel iets beter te staan en wist langzaam de druk op te voeren. Nadat hij twee pionnen won, was de race gelopen. Ondanks het feit dat het een toreneindspel was, had zijn tegenstander geen enkele kans meer - verloor nog een pion en gaf op. Inmiddels ging het op het bord van Martin van kwaad naar erger. Martin probeerde nog van alles, maar het mocht niet baten: 3 - 3.
André speelde geconcentreerd en kwam goed te staan in een lastig lopereindspel. Heel behoedzaam wist hij zijn tegenstander in een tempodwang situatie te manoevreren, waardoor André voordeel kreeg en uiteindelijk won. Een wedstrijdpunt was al binnen! Hoe gaat het met Sinclair? Alle omstanders - vriend en vijand - waren het er over eens het waarschijnlijk remise was, totdat Sinclair besloot om het te forceren (naar eigen zeggen kon hij niets anders doen, want andere varianten waren ook slecht). Niettemin het liep niet goed af en na 6˝ uur spelen verloren we laatste partij (en ons tweede wedstrijdpunt). Er was een gevoel van teleurstelling bij me, omdat ik het gevoel had dat we het hebben laten glippen.

Sinclair Koelemij tracht zijn partij nog remise te houden

Niet getreurd, na vier ronden nog steeds ongeslagen, wie had dat durven dromen voordat de competitie begon? Ik heb er een goed vertrouwen in dat we mogelijk hoog eindigen dit seizoen. Iedereen zit ontspannen en geconcentreerd achter het bord en de sfeer is goed. Om half acht besloten we gezellig met zijn allen te gaan eten als afsluiting van een inspannende middag. Om kwart voor elf  's avond was ik weer thuis en dacht: wat stom dat ik van een jeugdtalent nu moest verliezen!

Gedetailleerde uitslagen

Wageningen 2 (1955)   -   Kijk Uit 1 (1923)    4 - 4
K. Stap (2027)

C. Otten (2048) 0 - 1