Eerste verlies Kijk Uit

Kijk Uit 1 - BAT Zevenaar 1    2½ - 5½

Na een uitstekende competitiestart moest het eerste achttal van Kijk Uit afgelopen zaterdag zijn eerste (thuis)nederlaag incasseren tegen BAT Zevenaar uit de gelijknamige plaats. Na de eerste tijdscontrole was de eerste nederlaag van dit seizoen een feit.
Tegen het sterke BAT Zevenaar (gemiddelde ELO rating 2054), dat ondanks een ongelukkige competitiestart de weg omhoog weer heeft gevonden, ging Kijk Uit kansloos ten onder. Ondanks het feit dat ons eerste achttal heeft bewezen goed te kunnen presteren tegen sterke tegenstanders, ontbrak het ons in de 5e ronde van de KNSB aan 'spirit'. Dit werd mede geïllustreerd bij aanvang van de wedstrijd waar maar liefs vier spelers ontbraken en de laatste een kwartier te laat binnenkwam. Uiteraard allen met een geldig excuus, maar toch…………………
Waren we vanaf het begin van de match kansloos tegen Zevenaar? Dat kan zeker niet gezegd worden, maar het is een bekend verschijnsel dat hoe langer het gaat duren hoe beter de sterkste speler(s) eruit komt.
Sinclair Koelemij speelde met wit aan bord 6 en in een gelijk opgaande partij ontstond al snel een stelling waar niet heel veel meer uit te halen was. Sinclair wilde niet forceren en accepteerde (in overleg met de teamleider) de remise: ½ - ½ . Op dat moment stond het aan een aantal borden niet slecht en konden we het remiseaanbod rustig accepteren.

Colleen Otten   Peter van Nieuwenhuizen

Aan bord 1 speelde Colleen, die niet lekker in haar vel zat, een ongelukkige partij. De tegenstander - een sterke jeugdspeler van Zevenaar - koos voor een snelle afruil van de dames (1. e4 e5 2. d4 d6 3. dxe5 dxe5 4. Dxd8 Kxd8 etc.) hetgeen betekende dat Colleen gedurende lange nauwkeurig moest verdedigen. Ze kwam helaas in een slechte stelling terecht en toen er ook nog een stuk vanaf dreigde te gaan werd de partij na 2½ uur (kansloos) beëindigd:  ½ - 1½.
In het anderhalve uur dat volgde werd de wedstrijd beslist. Spelers kwamen in tijdnood, maakten fouten en/of blunders of gaven de winst(variant) uit handen (U herkent dit wel?!). Martin de Koning, die met de zwarte stukken aan bord 5 speelde, kreeg aanvankelijk een geïsoleerde dubbelpion maar wist uiteindelijk dit door goed tegenspel te neutraliseren en belandde in een remisestelling: 1 - 2.
Aan bord 2 speelde Arent een echte publiekspartij. Met wit spelend koos hij voor het koningsgambiet wat altijd leidt tot chaotische stellingen die leuk voor het publiek zijn maar lastig te beoordelen voor de teamleider. Om u een idee te geven de beginzetten: A. van Nieukerken - G. Homs.

1. e4 e5
2. f4 exf4
3. Pf3 h6
4. d4 g5
5. Pc3 d6
6. g3 g4
7. Ph4 f3
8. Lc4 Pc6
9. Le3 Lg7
10. Dd2 Pce7
11. 0-0-0 c6
12. Lf4 Pf6
13. e5 dxe5
14. Lxe5 Kf8
15. Df4 Ped5
16. Lxd5 cxd5

Stand na 16. ... cxd5

Gedurende lange tijd wist Arent het initiatief te behouden, maar door slechts een kort moment van verslapte alertheid kwam zwart terug. Door eeuwig schaak werd de partij (jammer genoeg) remise: 1½ - 2½.
Jaap startte goed en met aanvallend spel kreeg hij al snel het initiatief en een goede stelling. Zijn tegenstander offerde een pion en in het vervolg van het spel was het Jaap die moest verdedigen. Door te laat zijn stukken te ontwikkelen kon hij de zwarte 'stormloop' niet meer tegenhouden en moest hij na 5½ uur spelen opgeven: 1½ - 3½.
Met de witte stukken speelde André Kunst aan het 4e bord 'zijn f4 variant' van het Siciliaans. Ofschoon het weer anders liep dan verwacht kwam André goed uit de opening. Gedurende lange tijd stond hij veel beter (waarschijnlijk gewonnen), maar in de tijdnoodfase maakte hij een cruciale fout hetgeen hem een pion, een stuk en de partij kostte: 1½ - 4½. De eerste seizoennederlaag was een feit.
Peter van Nieuwenhuizen (met zwart aan het 3e bord), die iets te laat binnenkwam vanwege zorgen aan het thuisfront, won in het middenspel een pion. Nu was de stelling niet van dien aard dat dit voordeel meteen winst betekende, want op de koningsvleugel kreeg wit duidelijk het initiatief. De witspeler buitte dit voordeeltje 'professioneel' uit toen Peter in tijdnood zat. Er resteerde een eindspel van een dame tegen een toren en een loper, maar de witspeler had twee sterke verbonden vrij pionnen die de partij besliste: 1½ - 5½.

Martin de Koning   Sebastiaan van Westerop

Na ruim 5 uur spelen was het alleen Sebastiaan van Westerop nog die speelde. Sebastiaan kwam aardig de opening uit en kreeg naarmate de partij vorderde een steeds betere stelling. Door een fout verloor hij een belangrijke pion, maar desondanks behield hij spel. Waarschijnlijk door vermoeidheid blunderde zijn tegenstander een stuk weg, maar enkele zetten later gaf (of blunderde) Sebastiaan het stuk terug. Wel dient opgemerkt te worden dat hij daarvoor wel een betere stelling kreeg, maar winst was nog een groot vraagteken. Na bijna 6½ uur spelen lukte het hem toch om een winnende stelling op het bord te krijgen. In de luttele minuten die nog resteerde kon zijn tegenstander niets anders doen dan opgeven. Sebastiaan was de enige die met winst naar huis ging. Helaas moesten wij als team een grote nederlaag incasseren.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1962)   -   BAT Zevenaar 1   (2054)     2½ - 5½
C. Otten (2048)

V. Rothuis (2159) 0 - 1