Kijk Uit handhaaft zich op landelijk niveau

Voorschoten 1 - Kijk Uit 1    5 - 3

Ondanks het feit dat de wedstrijd tegen Voorschoten met een nederlaag werd afgesloten, heeft het eerste team van Kijk Uit zich opnieuw weten te handhaven in het sterke landelijke veld van schaakverenigingen. Na de 8e ronde van de KNSB competitie is de stand:

Klasse 3C   Mp     Bp     1     2     3     4     5     6     7     8     9    10
1. HSG 2 13 40   5 3   4 6
2. ZSC/Saende 1 11 36 3   5 3 5   7 4
3. Voorschoten 1 11 34 3   5   5 4
4. BAT Zevenaar 1 10 36˝ 5 3   6 3   5
5. Paul Keres 3 9 32˝   5 2   4
6. ZSG 1 7 32˝ 3   5   5 6 4
7. Kijk Uit 1 7 31˝   3   4 6
8. Wageningen 2 6 31 4 4   3 4   4 5
9. Euwe 3 4 22 1 4 2 4
10. Veenendaal 1 2 24 2 4 3 4 2 3

Met nog een ronde te gaan zijn Veenendaal en Euwe 3 reeds gedegradeerd en kan Kijk Uit in de laatste ronde op zaterdag 16 april a.s. vrij uit spelen tegen Z.S.C. Saende.

In de 8e ronde moesten we het opnemen tegen het (eveneens) op papier sterkere Voorschoten. Nu is in deze competitie gebleken dat alles mogelijk is, dus een gelijkspel moest tot de mogelijkheden behoren. Om kwart over elf op zaterdagochtend kwam André Kunst mij ophalen en vertrokken we naar Voorschoten, waar we circa 40 minuten later arriveerden. Tegenover de lokale Albert Hein konden we de auto gratis parkeren (waar komt dat nog voor?). Een kleine wandeling bracht ons bij zalencentrum De Werf, waar we moesten schaken. Hun clubgebouw werd gerenoveerd, maar het speellokaal was ruim en licht en je had weinig hinder van de verbouwing. De wc was alleen bereikbaar als je buiten om ging, maar dat was goed voor de frisse lucht.

Daar niet alle spelers om 12.00 uur er waren, werd tien minuten later gestart. Nadat de koffie was rondgebracht begon de strijd pas echt aan alle borden. Een leuke variëteit aan openingen verscheen op de borden. Na een uur zag het er voor Kijk Uit redelijk uit al was het aan bord 8, waar Sebastiaan zijn favoriete Scandinavische opening op het bord had gekregen, misgelopen. Sebastiaan speelde iets te opportunistisch en verspeelde een pion in de opening met gelijktijdige ruil van de dames. Kortom, voor de wedstrijdleider een zeer waarschijnlijke nul.
Colleen speelde de opening prima, Arent deed het wellicht nog beter, Peter was gedegen zoals altijd, Martin gebruikte te veel tijd, maar kwam goed uit de opening, Sinclair had een lekkere stelling, Jaap speelde onverantwoord scherp (wel leuk om te zien), André werd verrast door een aparte variant en Sebastiaan blunderde een pion weg. Bij elkaar een aardig begin van een spannende wedstrijd.

Arent van Nieukerken (achter de zwarte stukken)

Maar geachte schaker, zoals u weet gebeuren er de gekste dingen tijdens een ogenschijnlijk rustig middagje schaken. Colleen die goed uit de opening kwam, deed een paar zetten te snel in het middenspel en trapte in een klein valletje, waardoor de partij snel verloren ging. Na 2˝ uur spelen keken we tegen een 1 - 0 achterstand aan en stond Sebastiaan nog steeds slecht. Positief was dat Sinclair en Martin een goede stelling hadden. Toch voel je als teamleider dat het niet goed loopt (en dat gevoel had ik), maar in de tijdnoodfase kan alles binnen tien minuten totaal veranderen, dus optimistisch blijven!
Aan het 3e bord waar Peter van Nieuwenhuizen speelde, was inmiddels een remise-achtige stelling ontstaan waar niet meer dan een ˝ in zat. Na ruim 3 uur spelen werd deze partij dan ook remise: 1˝ - ˝ in het voordeel van Voorschoten. Nog geen kwartier later moest Jaap Kramer het onderspit delven toen er teveel materiaal vanaf dreigde te gaan en liet Martin zich in de tijdnoodfase mat zetten: 3˝ - ˝  (heel jammer want hij had een heel aardige stelling).

Martin de Koning

Binnen een half uur hadden we de wedstrijd (vrijwel) verloren. In de tussentijd speelde Sinclair een heel leuk partij. Hieronder de eerste 20 zetten.

Koelemij     Houweling

18. hxg3 Lxf3
19. Dxf3 Taf8
20. De4 Tf6

Ik had verwacht dat deze partij snel zou zijn afgelopen, omdat Sinclair een prima stelling heeft en twee pionnen voorstaat, maar ik moest nog 4 uur wachten (!) voordat de winst binnen was.

Sinclair Koelemij

Wat gebeurde er in de tussentijd? Arent speelde – zoals gezegd - een uitstekende partij en stond steeds iets beter, maar na de tijdnoodfase was het voordeel verdwenen en moesten we met een remise genoegen nemen: 4 - 1 voor Voorschoten. Ook had André aan bord 7 een winstvariant laten glippen kort na de tijdnoodfase en was er een remise stelling ontstaan. Om onnodig risico te vermijden, besloten we de remise te accepteren (en dus onze nederlaag) ten gunste van de bordpunten. Op dat moment was Sebastiaan – u weet wel met een pion achter - nog steeds aan het vechten voor de remise. Zijn vechtlust leverde uiteindelijke het (verdiende) halve puntje op.

Waarom had Sinclair nog steeds niet gewonnen? Met twee pionnen meer in een eindspel van paard tegen loper was het allerminst makkelijk om snel de winst te vinden. Eerst moest een pion (op de 58e zet) teruggeven worden en vervolgens met uiterst nauwkeurig spel kon na 6˝ uur de winst worden genoteerd voor Kijk Uit. Kijk Uit had verloren maar Sinclair had met een bijzonder fraaie overwinning de eer van Kijk Uit gered, dus hij was onze echte matchwinnaar!!

Gedetailleerde uitslagen

Voorschoten 1  (2020)   -   Kijk Uit 1 (1962)     5 - 3