Schaakclub Santpoort wint derby van Kijk Uit

Teamleider André Kunst

Uit de Jutter van 14 oktober 2004

Schaakclub Santpoort wint derby van Kijk Uit

Velserbroek - Afgelopen vrijdag stond er een echte schaakderby op het programma in de derde klasse van de Noord-Hollandse schaakbond. In een ontzettend spannende wedstrijd tussen de tweede teams van het IJmuidense Kijk Uit en schaakclub Santpoort uit Velserbroek trok de laatste aan het langste eind. Dankzij twee zeges van de jeugdspelers Hans Kors en Martijn de Roode zegevierde het achttal van Santpoort met 4˝ - 3˝.
Op bord 1 speelde Ronald Hoekstra een wilde partij. Hij offerde in de opening een pion en later een loper tegen twee pionnen voor aanvalskansen. Deze kansen kreeg hij, maar uiteindelijk onvoldoende voor de winst. Remise.
Op bord twee durfde Jan Geus van Kijk Uit, die bij Santpoort in de interne competitie speelt zijn eigen opening niet te spelen, in de veronderstelling dat Rob Buschman zich had voorbereid. Jan week al op de tweede zet af. Rob Buschman kwam niet echt in gevaar en liet zien waarom zijn bijnaam 'de remisekoning' is.
Op bord 4 en 5 speelden ook Peter Klapwijk en Willem Dijkman remise, waarmee de tussenstand 2 - 2 was.
Henk Swier leek op het derde bord vanaf de opening minder te staan en zijn vader, die dit seizoen non-playing captain van Santpoort 2 is, gaf weinig voor de kansen van zijn zoon. Ook op bord 7 stond Santpoorter Martijn de Roode er niet best voor. In het Santpoortkamp werd rekening gehouden met een kleine nederlaag. Opeens viel er een meevaller te noteren voor Santpoort. Martijn wist een verloren stelling met 2 pionnen achterstand te winnen. Tussenstand 3 - 2 voor Santpoort.
Op het moment dat Martijn won, gaf Gijsbert de Bock op bord 6 een gelijkwaardige stand door enkele onnauwkeurigheden onder tijdsdruk uit handen. Zijn nederlaag was onafwendbaar, waardoor de teller op 3 - 3 kwam te staan. Voor Henk werd nog steeds rekening gehouden met een nederlaag, maar gelukkig speelde Hans Kors op bord 8 tegen André Hennipman een gedegen partij met zijn favoriete opening, waarmee hij een stuk voorsprong kreeg. Zijn tweede tegenstander was, zoals wel vaker, de klok. Nadat de vereiste 36 zetten in 90 minuten waren gedaan, resteerde 15 minuten om de gewonnen stelling in winst om te zetten. Een onbesliste 4 - 4 eindstand lag in het verschiet. Op zich zou dat een goed resultaat zijn voor het gepromoveerde Santpoort.
Toen bleek de waarde van een oplettende teamleider. In een volgens kenners verloren eindspel adviseerde Gerard zijn zoon Henk remise aan te bieden. Zijn tegenstander die de winstvoering (nog) niet zag, was echter aan zet. Hij deed een zet en bood remise aan. Dit was waarop heel Santpoort zat te wachten, ervan uitgaande dat Hans zijn partij zou winnen. Henk aarzelde geen seconde. Zou Henk's tegenstander geweten hebben dat Hans ging winnen en waarom overlegde hij niet met zijn teamleider? Santpoorts zege werd vervolgens met weinig tijd op de klok door Hans Kors op vakkundige wijze veilig gesteld.
Een enerverende schaakderby eindigde zodoende in een zwaar bevochten, ietwat fortuinlijke 4˝ - 3˝ overwinning van SC Santpoort.