Kijk Uit 3 te sterk voor Lasker 2

Lasker 2 - Kijk Uit 3    1½ - 2½

De uitwedstrijd tegen Lasker 2 is voor Kijk Uit 3 op een onverwacht succes uitgelopen. Het derde team door allerlei afzeggingen geplaagd, had Ingmar Visser als debutant. Ingmar kreeg zijn kans doordat hij wekelijks beter gaat spelen. Dat de jeugdcompetitie iets anders is dan een bondswedstrijd werd ook voor Ingmar duidelijk.

Onze bord 1 speler Peter Duijn begon zijn partij met Pf3, een opening volgens mij, die vele varianten toelaat. Misschien verloor Peter daardoor in de opening al een pion, maar hij had zijn stukken veel beter ontwikkeld zodat er genoeg aanvalsmogelijkheden waren. Peter diep peinzend vond geen winnende aanval en bood remise aan, wat zijn tegenstander na een korte aarzeling dan ook maar accepteerde.

Intussen op bord 4 was Ingmar in grote problemen geraakt. Een vijandelijke pion was doorgelopen en gepromoveerd tot dame, en Ingmar kon opgeven. Daarvσσr had Ingmar echter uitstekend partij gegeven. Ingmar met zwart met zijn Pirc verdediging vond steeds weer mogelijkheden om het zijn tegenstander moeilijk te maken en op een bepaald ogenblik in de partij toen Ingmar mat in 2 dreigde moest ik lachen en ook Ingmar schoot in de lach zodat zijn tegenstander in ieder geval op zijn hoede was en het doorzag. Daarna kon Ingmar geen vuist meer maken en na ongeveer 60(!) zetten in 3 kwartier van Ingmar was het over.

Ingmar Visser debuteerde in het 3e team

Sjef Rosier boekte op dat zelfde moment een even onverwachte als belangrijke overwinning. Sjef die in de opening een loper kon winnen tegen twee pionnen, besloot dat niet te doen omdat dan zijn centrum aan diggelen zou zijn. Sjef kwam echter steeds verder in de verdrukking en het wachten was op de beslissende aanval, die kwam dan ook maar die had een tegenovergesteld resultaat. Zijn tegenstander werd verrast door een venijnige penning die de kwaliteit kostte en daarna volledig het spoor bijster, gaf hij een paard cadeau en daarmee de partij.

We stonden gelijk, en de hoop was nu gericht op de tovenaarsleerling van het derde: Patrick de Koning. Patrick die een gesloten Siciliaan speelde, veroverde 2 stukken en het leek een kwestie van tijd. Toen Patrick te horen kreeg dat hij moest winnen werd het een chaotische periode op het bord waarin de teamspelers en coach diverse malen vreesden voor een verkeerde afloop. Maar net toen we het er over eens waren dat Patrick zijn voorsprong uit handen had gegeven, hoorden we triomfantelijk mat! roepen, Patrick had zijn tegenstander gefopt met een schijnoffer, zodat we tevreden een biertje konden pakken, voor de prijs van 80 cent, wat voor Peter een reden was om te informeren naar de prijs van de huizen in Uitgeest.

Na een gezellig avondje ziet de toekomst voor het derde er gezond uit, met een resultaat van 50% uit 3 partijen, (sinds jaar en dag niet meer voorgekomen) en een aanstormende jeugd kan het eigelijk niet meer mis gaan.

Lasker 2 (1523)   -   Kijk Uit 3 (1454)     1½ - 2½
P. van Vlaanderen   (1480) - P. Duijn (1514) ½ - ½