Knap gelijkspel voor Kijk Uit 3

Kijk Uit 3 - Hoofddorp 2    2 - 2

Kijk Uit 3 heeft tegen Hoofddorp 2 een knappe remise behaald. Dat was meer dan waar ik vooraf op had gerekend. Patrick had gemeld dat de Hoofddorpers toch allemaal wel een 1500+ rating hadden. Daarbij kwam nog het verhaal dat Hoofddorp 2 vorig seizoen kampioen van de vierde klasse was geweest, maar door een te groot ledenverlies hun achttal hadden moeten inleveren en met een viertal moesten verdergaan. Dus het moest toch volgens mij wel een degelijk team zijn.
Het werd een wat chaotische wedstrijd (misschien zijn dat wel de beste omstandigheden om er iets van te maken. Het begon al met het opstellen van de borden; Patrick wilde de Kijk Uiters met het gezicht naar de muur laten schaken. En ook nog de klok zo neerzetten dat de teamleider er geen zicht op heeft. Grote nonsens natuurlijk, misschien was het wel dat Patrick een beetje in de war was doordat hij zijn vertrouwde bord 4 moest afstaan aan Dick Wijker.
Peter Duijn op zijn vertrouwde stekkie aan bord 1 kreeg een gigantische aanval op zijn koning te verduren. Peter, waarschijnlijk een beetje onder de indruk door al dit geweld, zag niet dat hij schaak stond en deed een pionzet, onreglementair natuurlijk, want Peter bleef schaak staan. Dus hij moest een andere zet doen. Nu was het zo dat Peter met de pion ook het schaak kon opheffen, zodat hij dit verplicht was te doen. Dit had zulke catastrofale gevolgen dat Peter de partij meteen opgaf. Later bleek in de analyse dat elke andere zet ook verloren was geweest.
Een andere strijder op bord 2, Sjef Rosier, had het Spaans op het bord getoverd. Nu is het zo dat ik het zelf ook al jaren in mijn openingsrepertoire heb staan en er tot op de dag van vandaag niet echt veel van begrijp. Zeker toen Sjef de zet a4 speelde kwamen er bij mij allerlei spookbeelden in mijn geest bovendrijven van door mijzelf verloren partijen. Gelukkig kwam het niet zover. Sjef zijn tegenstander bood remise aan, wat volgens mij met beide handen aangegrepen moest worden. Later in de analyse werd dat volgens Sjef heel duidelijk.
Dick Wijker, ditmaal van de partij in het derde mede door zijn goede resultaten bij de jeugd en ook bij de senioren, schaakte een sterke partij. Continue zette hij druk op de stelling van zijn tegenstander. Dat resulteerde in een voorsprong van 2 pionnen. Geconcentreerd pareerde Dick de aanvallen van zijn tegenstander, putte hem in feite uit. En meestal is dan de blunder niet ver weg meer. En ja hoor, de Hoofddorper leverde zijn toren in bij Dick en gaf gedesillusioneerd op.

Dick Wijker speelde een puike partij

Dan onze strijder die zijn onnavolgbare gedrag op het bord een beetje kwijt was. In het begin ruilde Patrick de dames al af. Waarom? Ik weet het niet. Daarna na een uurtje schaken en met een nog vol bord, kwam hij naar mij toe om remise aan te bieden, waarna ik hem heb duidelijk heb gemaakt dat hij toch echt moest doorgaan. Na alle perikelen van de ander partijen kwam hij opnieuw naar me toe (half elf) dat hij nu toch echt remise aan moest bieden. Tja wat moet je dan? Doe het dan maar, hebben we in elk geval een gelijkspel. Later ook nu weer in de analyse bleek een simpel loperzetje van Patrick voldoende om zijn tegenstanders stelling in een bouwval te laten veranderen. Laten we het er maar ophouden dat onze Harry Potter zijn dag niet had. Want anders wordt het voor hem bijles op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus.
Samenvattend kunnen we zeggen dat het derde prima presteert: 50% uit vier wedstrijden. Ik kan me de tijd niet heugen dat we het zo goed hebben gedaan.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1454)   -   Hoofddorp 2 (1538)     2 - 2