Kijk Uit 3 verliest van hekkensluiter Krommenie 4

Krommenie 4 - Kijk Uit 3    2½ - 1½

Na een tot nu toe uitstekend seizoen is Kijk Uit 3 dinsdagavond in een turbulente wedstrijd ten onder gegaan. Voor deze nederlaag had Kijk Uit zelfs nog kansen op het kampioenschap als er bij Krommenie gewonnen zou worden. Na jaren in de onderste regionen te hebben rondgedoold. Een waarschijnlijk vervreemdende situatie voor de strijders van het derde team.

De eerste tegenvaller moesten we al na ruim een uur incasseren. Ingmar Visser, een groot PSV fan, zat waarschijnlijk met zijn gedachten in Milaan want de manier waarop hij na twaalf zetten mat liep was niet nodig. Ingmar's lijfopening met zwart, een soort Pirc maar dan met het paard op e7, werd door zijn tegenstander genadeloos afgestraft. Ingmar had het mat in twee totaal niet zien aankomen. Een fikse domper. Dat hij daarna PSV op de TV kon volgen en onderuit zag gaan, was ook al geen pleister op de wonde.

Sjef Rosier week af van zijn Franse opening; hij probeerde het nu eens met de Pirc. Zijn tegenstander raakte door deze toch niet echt vreemde opening geheel het spoor bijster en verloor een stuk. Daarna kon Sjef zijn voorsprong rustig uitbouwen. Allerlei materiaal won Sjef, maar zijn tegenstander weigerde op te geven. Daarna besloot Sjef de partij maar te beëindigen met mat.

Sjef Rosier besloot zijn tegenstander mat te zetten

En als zo vaak dit seizoen moesten René Koens en Patrick de Koning het verschil maken. Patrick had een pion meer en leek een makkelijke overwinning te kunnen behalen. René leek wat gedrukt te staan maar na een korte blik op de stelling, had René allerlei mogelijkheden om het initiatief over te nemen.
Heen en weer switchend tussen Milaan en Krommenie zag ik de partijen kantelen. René greep inderdaad het initiatief en Patrick werd in de verdediging gedrukt door een oprukkende f-pion en zelfs PSV nam het initiatief tegen de plaatselijk AC.
In Krommenie werd de wedstrijd steeds heviger. René had veel tijd gebruikt, maar pionnenwinst gloorde aan de horizon. Patrick begon allerlei trucs uit de hoge hoed te toveren om de f-pion te stoppen en het leek er warempel op dat het zou lukken. In Milaan tenslotte mistte PSV inmiddels kans na kans. Kwesties van tijd leek mij en er zou dacht ik, nog wel een mooi einde aan de avond komen.
Maar helaas het noodlot sloeg toe. Een verdwaalde ex-Feyenoorder in Milaan bezegelde tegen de verhouding in het lot van PSV. Patrick in Krommenie wist met kunst en vliegwerk er nog een remise uit te slepen. René kon de pionnenwinst niet verzilveren, terwijl de klok genadeloos doortikte, daarna kreeg René nog een enorme kans met nog 49 seconden op de klok om de toren van zijn tegenstander te slaan en er zo nog remise uit te slepen. Jammer René zag het niet, dit tot verbijstering van ondergetekende, die daardoor even wat rust nodig had. René verloor hierna uiteraard de partij.

Samenvattend over deze avond: een beetje ongelukkige nederlaag kan ik wel zeggen, die de aspiraties op het kampioenschap in het vriesvak doen. Rest ons nog één wedstrijd waarbij er geen druk meer op de ketel staat, maar deze beschouwen we dan maar als een goede opwarmer voor het komende seizoen, waarin we zeker een gooi naar het kampioenschap gaan doen.

Gedetailleerde uitslagen

Krommenie 4   (1468)   -   Kijk Uit 3 (1371)     2½ - 1½