Kijk Uit 3 schiet uit zijn slof

Kijk Uit 3 - Vredeburg 2    4 - 0

De laatste competitiewedstrijd van Kijk Uit 3 dit seizoen is in stijl afgesloten. Na de onnodige nederlaag in Krommenie waar de toen nog aanwezige titelaspiraties in de afvalemmer werden gedaan, heeft Kijk Uit revanche op zichzelf genomen: met 4 - 0 werd Vredeburg uit Limmen verpulverd.
Kijk Uit 3 met de twee jonkies Ingmar en Dick in het team (de eerste keer dit seizoen dat ze beiden samen opgesteld waren), heeft dit seizoen een totale gedaanteverwisseling ondergaan. De gemiddelde leeftijd is met sprongen naar beneden gegaan, zodat het voor de tegenstanders wel moet lijken of ze tegen een veredeld jeugdteam spelen. En dat was in vorige jaren wel anders.
Ook Vredeburg 2 kwam met een aantal jonge jongens maar nog altijd aanzienlijk ouder dan onze 2 jeugdige helden. Een interessante wedstrijd leek het te worden.

Dat viel een beetje tegen. Ingmar kon als eerste de punten bijschrijven nadat zijn tegenstander een reeks van onbegrijpelijke zetten op het bord had getoverd. Eerst kreeg Ingmar een pion in de schoot geworpen en of dat geschenk nog niet genoeg was, werd de kwaliteit ook geschonken. Waarna het voor Ingmar niet meer moeilijk was om het resulterende eindspel te winnen.

De jeugdhelden Dick Wijker en Ingmar Visser aan de borden 3 en 4

Sjef speelde een interessante partij tegen een oud-leerling van hem waar volgens mijn waarneming er genoeg kansen voor beide heren op het bord lagen. Echter toen Sjef de koningstelling van zijn tegenstander opensloeg leken de kansen voor Sjef te stijgen. En toen Sjef zijn toren op de zevende rij kreeg, brak het verzet. Zodat Sjef volgende week opgelucht voor de klas kan staan.
Dick moest spelen tegen de nestor van het geheel, en dat ging hem heel behoorlijk af. Al vroeg in de partij won Dick een pion en moest de vijandelijke koning opzij: einde rokade. En tevens werd daarmee ook de toren op h1 in de ban gedaan, want er werd geen enkele poging gedaan om het bouwwerk alsnog in het spel te brengen. Een ongelijke strijd volgde. Na wat schaakjes trok Dick het initiatief naar zich toe en wikkelde af naar een gewonnen eindspel. Een opmerkelijke prestatie van Dick die zijn drie partijen in het derde team winnend afsloot en zijn partij in het tweede ook won. Een score van 100% en dat kunnen weinig schakers zeggen.

Patrick de Koning en Sjef Rosier verdedigden de kopborden

Dan onze nieuwbakken bord 1 speler Patrick (bij afwezigheid van Peter). Voor de derde keer dit seizoen op bord 1 en met een score van 50% en ook dat is ruim boven de verwachting. Deze keer besloot Patrick er een gezellig avondje van te maken en er werd in hoog tempo bier gehaald. Totdat een medespeler van de tegenstander van Patrick hem erop attendeerde dat hij met de auto was en nu echt moest stoppen met bier drinken. Voor Patrick uiteraard geen enkel probleem, vrolijk tankend ging hij verder. Tussen al deze alcoholische versnaperingen door had Patrick inmiddels een paard gewonnen. Daarna begon zijn tegenstander ook nog eens af te ruilen, niet echt handig als je een vol stuk achterstaat en ook Patrick won eenvoudig.

Een prima seizoen is bekroond met een 4 - 0 overwinning. En de manier waarop hij tot stand is gekomen was wel zeer overtuigend, zodat we volgend seizoen een van de kanshebbers zijn voor het kampioenschap en wie weet als alles meezit, misschien met een 8-tal.

De winnende coach Andries Visser na de 4 - 0 overwinning

Gedetailleerde uitslagen