'Ik wil laten zien wat er zo leuk aan schaken is'

Interview met Jan Geus in de IJmuider Courant

Voor Frans, Engels en Spaans weet iedereen de weg naar het klaslokaal wel te vinden. Maar er is meer. De Volksuniversiteit Velsen biedt dit jaar weer tientallen nieuwe cursussen en workshops. Van intuïtieve ontwikkeling tot digitale fotografie, er is voor iedereen iets bij. De IJmuider Courant neemt vijf cursussen onder de loep. Iedere dag licht een docent deze week in de krant alvast een tipje van de sluier op. Vandaag de vierde aflevering: schaken.

Cursus: Schaken
Docent: Jan Geus
Duur: Zes lessen
Prijs: 65 euro

Schaken saai? Helemaal niet! "Het is juist een heel boeiend spel waarbij je strategisch moet nadenken en waar je tactische vaardigheden voor moet bezitten", vertelt Jan Geus enthousiast. Hij verzorgt dit jaar de nieuwe cursus schaken bij de Volksuniversiteit. In september is er een voor beginners, later in het jaar volgt er een cursus voor gevorderden. Geus praat vol liefde over zijn favoriete spel. "Het is eigenlijk het populairste bordspel over de hele wereld. Miljoenen mensen spelen het."

Jan Geus: "Vooruit denken is heel belangrijk bij schaken".
Foto: United Photos/Marco de Swart

Zelf raakte hij verkocht toen hij op veertienjarige leeftijd door zijn vader werd meegenomen naar de schaakclub. "Ik kon wel al schaken maar daar ben ik beter geworden. Mijn oudere broer ging ook en daar wilde ik zo graag van winnen. Ik heb hem net zo vaak uitgedaagd tot ik uiteindelijk won." Dat is inmiddels al meer dan vijftig jaar geleden, maar hij schaakt zelf nog steeds met veel plezier. Hij is officieel schaaktrainer van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond en geeft diverse cursussen en trainingen. Hij vindt het jammer dat de sport niet heel goed bekend staat. "Veel jongeren komen er op de basisschool wel mee in aanraking maar zodra ze dan naar de middelbare school gaan, stoppen ze ermee. Vaak krijgen ze dan andere interesses. En na de school wacht de carrière, die krijgt toch voorrang." Ook vrouwen lopen niet altijd warm voor de sport. "Ik weet eigenlijk niet waarom dat is. Er zijn er wel die het doen, maar niet veel. Misschien spreekt het winnen van het spel mannen meer aan."

Met de cursus hoopt Geus volwassenen enthousiast te krijgen. "Ik wil ze vooral laten zien wat er zo leuk aan is." De eerste lessen zullen vooral worden besteed aan de uitleg van de stukken en de regels. Hier zijn allerlei leuke spelletjes voor, bijvoorbeeld om te leren welke stappen je met welke stukken mag zetten." De opdrachtjes worden dan langzaamaan steeds moeilijker. "Het zijn eigenlijk iedere keer kleine puzzeltjes die je moet oplossen. Vooruit denken is ook heel belangrijk. Je ziet vaak bij kinderen die beginnen met schaken dat ze alleen maar bezig zijn met zoveel mogelijk stukken van de tegenstander slaan, Maar als ze dan steeds verliezen, gaan ze toch wel denken 'hé, ik doe iets verkeerd, ik moet verder denken'." Aan het eind van de cursus kan iedereen een spelletje schaak spelen. "En voor degenen die verder gaan, diepen we alles in de vervolgcursus verder uit."

Maaike Oppenkamp