Clubs zien onderdak wegvallen

uit de IJmuider Courant van 17 oktober 2005

door Anneke Wijsman

IJmuiden - De boksclub, de vogelvereniging, de dam- en de aquariumclub verkeren in grote onzekerheid over hun huisvesting in de Jan Ligthartschool in IJmuiden. In juli kregen de verenigingen schriftelijk bericht van de gemeente Velsen dat ze waarschijnlijk per half 2006 uit hun onderkomen moeten. Inmiddels zijn alweer drie maanden verstreken en is er nog niet meer duidelijkheid gekomen.

De huurders zouden uit het gebouw moeten omdat het onderhoud te duur is en het gebouw overdag niet wordt gebruikt. Dat laatste heeft de gemeente aan zichzelf te danken, vindt voorzitter J. Brouwer van Aquariumvereniging Velsen. ,,Onze ruimte werd overdag gebruikt door een schilderclub, dat mocht niet meer van de gemeente, nadat iemand uit de buurt over overlast had geklaagd.''

Voorzitter R. Broekhuizen van voličrevereniging Fauna Felisenum wil binnenkort met de andere verenigingsbesturen overleggen om na te gaan hoe ze zich gezamenlijk tegen de gemeentelijke bezuiniging kunnen verzetten.

Volgens de gemeente wordt momenteel onderzocht of er vervangende ruimte is voor de verenigingen. ,,Dat moet maatwerk zijn voor elke groepering.'' De aquariumclub houdt het hart vast, want die verhuist niet zomaar eventjes naar iedere willekeurige zaal. Voor de duizenden liters water in de aquaria is een stevige betonnen vloer nodig. Die is in de Jan Ligthartschool aan de Eksterlaan speciaal gestort. Bovendien hebben de leden veel werk en materiaal in het gebouw geļnvesteerd.

De vogelclub is bang dat ze in een nieuw gebouw geen eigen bar meer mag hebben. ,,Dan moet ik de vereniging laten ploffen'', zegt de voorzitter, die met baromzet, bingo-avonden en tentoonstellingen het hoofd boven water probeert te houden. ,,Met alleen de contributie redden we het niet. Misschien halen we volgend jaar niet eens ons 50-jarig bestaan.''

Bij de IJmuiden Boks Training wijst voorzitter M. Noorman erop, dat alle clubs veel hebben geļnvesteerd in de Jan Ligthartschool. ,,Dat was ook de deal. We huren alleen de buitenkant.'' Hij vraagt zich af of de gemeente wel vervangende ruimte kan vinden. ,,Want zoveel gebouwen zijn er niet voorhanden. Dat hebben we ook bij de inspraak gezegd.''

De clubs moesten in 1989 al noodgedwongen uit de zalen bij het Witte Theater en vrezen nu een volgend gedwongen vertrek. De plannen van de gemeente worden met argwaan gevolgd. ,,Het was gek'', zegt Brouwer, ,,Maar een paar weken na die brief kwamen mensen van het Pieter Vermeulen Museum bij ons kijken. Die zeiden dat ze de school door de gemeente aangeboden hadden gekregen.'' Deze mogelijkheid is inmiddels weer van de baan.

Niet alleen de hoofdhuurders dreigen door de gemeentelijke bezuiniging hun behuizing te verliezen. Alle clubs verhuren hun onderkomen op dagen dat ze er niet zijn, weer door aan kaartclubjes, toneelverenigingen en andere groepen. Ook die zijn straks deze stek kwijt als de gemeente haar voornemen uitvoert.