Dromen over les van Magnus Carlsen

Patrick de Koning doet voor het eerst mee aan de dagvierkampen

Uit de IJmuider Courant van 18 januari 2006

door Marcel Kosters

IJmuidenaar Patrick de Koning (30) doet voor het eerst mee aan de dagvierkampen. Hij had zich aanvankelijk ingeschreven voor de weekendvierkampen, maar dat ging mis. De Koning heeft een slaapstoornis en viel vrijdagmiddag pardoes boven zijn kopje koffie in slaap. Drie uur later en voorbij de aanmeldingstermijn werd hij weer wakker. Gelukkig kon hij nog aanschuiven bij de dagvierkampen.

Ben je wel eens tijdens een schaakpartij in slaap gevallen?
"Dat wordt wel vaker gevraagd. Nee, tot nu toe niet. Maar het gebeurt me op de meest vreemde momenten. Laatst viel ik in slaap terwijl ik mijn fiets uit de schuur haalde. Een uur later werd ik weer wakker, in de schuur."

Hoe ben je in aanraking gekomen met de schaaksport en het Corus toernooi?
"Ik heb de spelregels van mijn vader geleerd. In militaire dienst heb ik even gespeeld. Op een vrijdagavond kwam ik langs het snookercentrum in de Lange Nieuwstraat in IJmuiden, waar destijds schaakclub Kijk Uit was gevestigd. Ik zag een aanplakbiljet met informatie over de club, ben naar binnen gestapt en ben nooit meer weg gegaan. Op de clubavond zag ik aankondigingen hangen en hoorde ik over het Corus toernooi."

Patrick de Koning: "Tijdens een partij kan ik me afsluiten en hoor ik alleen mijn tegenstander." Foto: United Photos/Koen van Weel

Wat is je speelsterkte?
"Mijn KNSB rating is 1468 en ik speel voor Kijk Uit 2 in de derde klasse D van de NHSB-competitie. Dit seizoen had ik had ik vijf maal remise moeten spelen, maar het zijn er maar twee geworden. In Wijk aan Zee speel ik in groep 8."

Wat doe je in het dagelijks leven?
"Ik zit door mijn slaapstoornis in de ziektewet. Ik heb veel verschillend werk gedaan, van computerreparaties tot in de vishandel. Ik heb momenteel veel vrije tijd en ben net begonnen met een cursus kinderpsychologie. Ik zou graag les willen geven aan kinderen, bijvoorbeeld geschiedenis en Nederlands. Les geven is ook mijn hobby. Met Jan Geus en Andries Visser geef ik les aan de jeugdleden van Kijk Uit en met Andries geef ik elke week schaakles op basisschool de Ark in Velserbroek. Lastige kinderen worden automatisch naar mij gestuurd en vaak komt het dan helemaal goed."

Is er nog leven naast het schaken?
"Jazeker, ik speel klaverjas en zit in een musicalgroep. Momenteel werken we toe naar een drietal voorstellingen in juni van Saul. Het is een oecumenische productie van maar liefst elf kerkgemeenschappen. We gaan een beetje de bijbel door, de vorige twee musicals heetten Jacob en Jozef. In de musicals gaat veel voorbereidingstijd zitten, gemiddeld zo'n anderhalf jaar per musical. Het gezelschap varieert in leeftijd van zes tot tachtig jaar. Acteren vind ik leuk. Even je zorgen opzij zetten. Je kunt er alles in kwijt, net als in een schaakpartij. In Saul heb ik drie rollen. De leukste vind ik die van boodschapper, daarmee heb ik het laatste woord. Verder ben ik soldaat en voetvolk."

Wat trekt je in het schaakspel?
"Tijdens een partij kan ik me afsluiten en hoor ik alleen mijn tegenstander. Daarna even analyseren met een biertje erbij. Op een gegeven moment heb ik mijn klaverjasclub opgezegd toen de schaakclub naar de vrijdagavond verhuisde. Het is een keus waar ik geen spijt van heb gehad."

Wie is je favoriete schaker?
"Dat is beslist Magnus Carlsen. Dat iemand zo jong al zoiets hoogs heeft bereikt. Daar kan ik alleen maar van dromen, sterker nog, daar droom ik nog steeds van. Ik zou graag eens les van hem willen krijgen."