Stichting Schaakpromotie IJmond

Zonder uitzondering heeft elke schaakvereniging het moeilijk ten opzichte van de periode tussen 1950 en 1980. De ene vereniging doet het wat beter dan de andere, maar gemiddeld loopt het ledental terug en zie je verschillende clubs fuseren. Het bestuur van Kijk Uit ziet voorlopig niet zoveel voordelen in een fusie. Potentiële fusiepartners zouden Santpoort en de Wijker Toren zijn. Een fusie met de Wijker Toren zou interessant zijn om de mogelijkheid te bieden dat meer spelers op KNSB niveau kunnen spelen. Een fusie met Santpoort biedt als voordeel een grotere interne competitie, maar daar staat tegenover dat een van beiden zou moeten verhuizen hetgeen niet gunstig is voor beide partijen. Daarom heeft het bestuur in de afgelopen jaren een andere lijn gekozen, de lijn van samenwerking met de clubs uit de regio. Begonnen met de samenwerking met het toenmalige Pat Mat bij de organisatie van toen nog de gemeente tweekamp, is dat via samenwerking met DCIJ voor wat betreft de speellocatie en later Excelsior en Lasker toe aan een nieuwe impuls. Die samenwerking zien we ook ontstaan met schaakvereniging Santpoort bij de organisatie van het schoolschaaktoernooi en de contacten tussen de schaakjeugd van beide verenigingen.

De nieuwe impuls om tot een nog hechtere samenwerking te komen is de oprichting van de Stichting Schaakpromotie IJmond (SSIJ). In eerste instantie hebben de IJmond verenigingen Excelsior, de Wijker Toren en Kijk Uit besloten deze stichting op te richten, maar er wordt naar gestreefd in de toekomst ook de andere verenigingen uit de IJmond te laten toetreden.
Wat beoogt de stichting? Het belangrijkste doel van de stichting is het steunen van de verenigingen bij het organiseren van gemeenschappelijke schaakevenementen. De fondsen waarover de stichting beschikt komen van sponsors, waarbij Corus als hoofdsponsor een belangrijke rol speelt. De initiatieven voor de evenementen komen van de verenigingen, met één uitzondering Het Open IJmond Kampioenschap waarover later meer.

Wat houdt het nu in voor de leden van Kijk Uit? Ten eerste meer schaakevenementen om aan mee te doen, waaronder toernooien, matches, training, simultaanwedstrijden en een master class.
Wat betreft de toernooien komt er een jaarlijks vierkamp weekendtoernooi Het Open IJmond Kampioenschap, waarbij de hoogste vierkamp bestaat uit drie grootmeesters/meester aangevuld met de sterkste IJmondspeler (bij toekomstige toernooien de promovendus uit de groep onder de hoogste groep). Besprekingen zijn gaande om de winnaar van de hoogste vierkamp toegang te geven tot de grootmeestergroep C van het Corus toernooi. Als dat lukt is succes verzekerd. De eerste editie van het toernooi wordt door de Wijker Toren georganiseerd, waarna Excelsior en Kijk Uit in de jaren daarna het stokje overnemen.
Ook komt er dit jaar een rapidtoernooi, georganiseerd door Excelsior, en een veteranen toernooi georganiseerd door Kijk Uit (in samenwerking met de Stichting Schaken in Noord Holland).
De door Kijk Uit georganiseerde match tegen Newcastle wordt mede-ondersteund door SSIJ. En Excelsior organiseert ook dit jaar weer haar jaarlijkse simultaanwedstrijd. Aan al deze evenementen kunt u als Kijk Uit lid meedoen. Maar er is meer, zo wordt ook de centrale schaaktraining van grootmeester Harmen Jonkman toegankelijk voor alle eerste team spelers van de drie verenigingen. Vorig jaar werd dit georganiseerd door de Wijker Toren, dit jaar maakt een bijdrage uit de nieuwe stichting het mogelijk dat ook eerste teamspelers van Kijk Uit en Excelsior de training kunnen volgen.

Daarnaast gaan we in IJmuiden een master class organiseren voor de schakers van de drie verenigingen. Het idee is dat een grootmeester één partij van een eerste teamspeler uit elk van de verenigingen behandelt en laat zien waar het beter had gekund. Alle leden van de clubs zijn welkom bij deze trainingssessie.
Naast deze evenementen zal de jeugd in 2007 ook niet vergeten worden.

Het SSIJ deelnemerschap biedt de Kijk Uit leden dit jaar al vele voordelen en dat zal zeker groeien in de komende jaren. Namens Kijk Uit hebben André Kunst en Sinclair Koelemij zitting in het stichtingsbestuur. Het voorzitterschap van de stichting is in handen van Hans Bakker oud-perschef van het Corustoernooi en onafhankelijk voorzitter van de nieuwe stichting.
De oprichting van SSIJ is in ieder geval een initiatief waarmee het bestuur van Kijk Uit hoopt de toekomst van de club te versterken. Wij houden u op de hoogte.

Sinclair Koelemij