Ook schaken vergt uithoudingsvermogen

Keizercompetitie ronde 2

De lengte van een schaakpartij kan nog wel eens verschillen. Als twee tegenstanders niet teveel verkeerd doen en beiden kunnen hun maximale tijd verbruiken, dan duurt een partij binnen de verenigingsmuren van Kijk Uit zo'n drie en een half uur. Als je rond acht uur begint kan het dus zijn dat je rond middernacht thuiskomt en dat je daar moet uitleggen dat je een partijtje geschaakt hebt.
Afgelopen vrijdag waren er niet zoveel schakers die met het bovenstaande verhaal thuis hoefden te komen. Het aantal Velsense schakers dat de weg naar het Jan Ligthart gebouw had gevonden bedroeg zeventien zodat het gezellig druk was. Competitieleider Jan Geus kon een achttal partijen uit de computer laten rollen.
René Heilig, die na jaren weer zijn rentree maakt achter het schaakbord, mocht het opnemen tegen nieuwkomer Tom van der Vlugt. René liet zien dat hij het schaken nog niet verleerd was en maakte van zijn eerste schaakpartij van dit seizoen zijn eerste winstpartij. Een andere nieuwkomer, Elsje Uphaus, mocht het opnemen tegen de regerend jeugdkampioen van Kijk uit, Dick Wijker. Met de nodige trucs en gemene schaakvalletjes wist Dick al vrij snel de partij naar zich toe te trekken en moet ook Elsje nog even wachten op haar eerste wedstrijdpunt.

Elsje Uphaus tegen Dick Wijker

Een bord verder speelde Peter Weeren met wit tegen Andries Visser. Andries speelde de Konings-Indische verdediging op zijn manier en Peter moest het antwoord hier op schuldig blijven en incasseerde de eerste nul van dit seizoen. Ook Hajo de Vries moest puntloos het strijdtoneel verlaten. André Hennipman maakte goed gebruik van de gaten in Hajo's stelling en won de partij. Floor Schoone speelde tegen remisekoning Jan Bontenbal. Hoewel Floor een pionnetje voor stond, wist Jan er toch een half punt uit te slepen.
In de partij tussen René Koens en aanstormend talent Ingmar Visser ging het lange tijd gelijk op. In rap tempo verdwenen er veel stukken van het bord en leek de partij op remise uit te lopen. Ingmar had René echter in een dusdanige situatie gemanoeuvreerd dat iedere zet die hij moest doen voor hem nadelig uit zou pakken. 'Passen' mag nu eenmaal niet in het schaakspel, en René kon opgeven.
En dan is het zo rond een uur of elf, en zijn er nog twee borden actief. Vier schakers moeten hun klok in de gaten houden, en na drie uur ploeteren ook nog scherp blijven. De eerste onder hen die dat niet was, was Sjef Rosier. Geruime tijd had hij een iets betere stelling dan zijn tegenstander Jan Geus, maar de routine van Jan gaf aan het eind van de avond toch de doorslag. Na een verkeerde zet van Sjef sloeg Jan genadeloos toe en pakte zijn eerste punt.

Jan Geus - Sjef Rosier. Stand na De2-g2.

In bovenstaande stelling speelde Sjef ... Pc6-e7? en moest na Pf5xe7 opgeven. Sjef verliest een stuk want ... Df6xe7 wordt gevolgd door Dg2-g7 schaakmat.
Even later gaf ook Dick Kruijff op tegen Colleen Otten. Lange tijd gaf Dick goed partij tegen de regerend kampioene van Kijk Uit, maar nadat Dick een pionnetje weg gaf, kwam hij tot de conclusie dat de batterijen op waren en er geen been meer in zag om verder te spelen.

Klik op de link voor de gedetailleerde uitslagen van de 2e ronde.

Sjef Rosier