André Kunst gaat voor goud

Keizercompetitie ronde 18

Met een zaal rijk gevuld met schakers begon het jaar 2006 voor Kijk uit erg goed. Het is altijd prettig als er velen zijn die besloten hebben om naar de Eksterlaan te komen. Wedstrijdleider Jan Geus kon voor tweeëntwintig schakers een tegenstander vinden, dus rond kwart over acht werd er op elf borden een verbeten strijd gevoerd. De beste wensen oké, maar even niet achter het bord.
De eerste uitslagen brachten niet veel verassingen. Andries Visser was al reeds in zijn beruchte Corus-vorm en was te sterk voor Louwe Post. Tom van der Vlugt moest al snel zijn meerdere erkennen in Wim Geels en Kees de Boer bewees zichzelf een goede dienst door van Piet Lanser te winnen en zo weer enig zicht op een betere positie in groep drie te krijgen.

Tom van der Vlugt (links) feliciteert Wim Geels met zijn overwinning

Spoedig druppelden andere resultaten binnen. Sjef Rosier wist dit keer wel van Elsje Uphaus te winnen, Hajo de Vries hield het lange tijd vol maar beet tegen Jaap Beekhuis toch in het stof en Jan Geus schoof Floor Schoone gedecideerd aan de kant.
Vervolgens was het de jeugd die van zich deed spreken. Ingmar Visser liet René Koens zien hoe je een pionnenvoorsprong te gelde maakt en Dick Wijker wist door een overwinning op André Hennipman zich zelf bij de eerste tien van de ranglijst te schuiven. Hij passeert daarbij Patrick de Koning en Peter Duijn, deze twee gladiatoren van de vierenzestig velden kwamen tot opluchting van Peter remise overeen. Patrick stond in een gewonnen stelling maar een gebrek aan killerinstinct noopte hem genoegen te nemen met een half punt.
Tenslotte de strijd boven aan de ranglijst. De nummers vijf en zes, René Heilig en Peter Hamersma, kwamen tegenover elkaar te zitten en kwamen na het langdurig pijnigen van de grijze cellen tot een gelijkspel. Hetgeen voor René betekent dat hij opklimt naar een vierde plaats. De partij die het langste duurde was de wedstrijd tussen de secretaris en de voorzitter, André Kunst en Sinclair Koelemij. Bij deze partij stond niet alleen de nodige prestige op het spel maar ook een eerste plek op de ranglijst. Gedurende de partij wist André een flink aantal pionnen van Sinclair te verschalken waardoor deze in het eindspel schoorvoetend moest inzien dat de partij verloren was. Het feit dat André in december het snelschaakkampioenschap naar zich toe trok, heeft hem kennelijk honger gegeven naar meer. Wijk aan Zee zij gewaarschuwd, Kunst speelt de tienkamp en is in bloedvorm.
Een uitgebreide stand om het kampioenschap is te vinden op de website van Kijk Uit: www.schaakclubkijkuit.nl.

Sjef Rosier