Schaakzeeslang

Keizercompetitie ronde 19

Vrijdag de 13e. Voor bijgelovige schakers betekende dat afgelopen vrijdagavond kiezen: of thuisblijven bij de warme kachel, ňf een vermijdende beweging maken richting het Corus Schaaktoernooi.
In de Jan Ligthartschool echter hadden de wel aanwezige leden van schaakclub "Kijk Uit" afgesproken er gewoon een fijne wedstrijdavond van te maken. Behalve Jaap Beekhuis en Dick Wijker dan, want die partij was na zes zetten al afgelopen. Een "miniatuurtje", noemen ze zoiets onder schakers.

Jaap Beekhuis versloeg Dick Wijker in zes(!) zetten

Nee, dan Peter Hamersma. Die had grote plannen met André Kunst. Peter begon met een gewaagd openingsexperiment, maar André onderkende echter tijdig het gevaar en wist de partij in zijn voordeel om te buigen. Chapeau André.
In de hoek had Louwe Post zijn handen vol aan André Hennipman. Sluwe Louwe verloor al snel een paard en dat betekende dat hij zijn geliefde agressieve afruilspel snel in de ijskast moest zetten. Het gevallen paard was het begin van zijn einde: winst voor André.
Dan Sinclair Koelemij tegen Patrick de Koning. Patrick, spelend met wit, kwam twee pionnen achter en moest al snel met zijn hakken in het zand. Ondanks dat hij dat nog lang volhield, bleek zijn strijd uiteindelijk vergeefs: 1-0 voor Sinclair.
Een tafeltje verderop zat Dick Kruijff tegenover Peter Duijn, waar Dick een regelmatige overwinning boekte.
Verder nog dingen het vermelden waard? Jazeker. Hajo de Vries, spelend tegen Kees de Boer, had stiekum gehoopt op een snel rokertje aan de bar. Kees zorgde echter voor ontwenningsverschijnselen, want hij gaf zich pas na twee uur spelen gewonnen. En de partij had nog langer geduurd wanneer Kees op zeker moment een gegeven paard niet in de bek had gekeken....
Tom van der Vlugt en Elsje Uphaus tenslotte hadden besloten het licht uit te doen. 88(!) zetten maar liefst had Tom nodig om Elsje op de knieën krijgen. "Wat een monsterpartij!", riep Tom enthousiast uit. "Een echte zeeslang...", fluisterden de kenners bewonderend rond hun tafel. Elsje vond het wel best allemaal. Die was allang blij dat ze met haar lamme pols nog een borrel kon pakken.

Kees de Boer