Corus schaaktoernooi eist zijn tol

Keizercompetitie ronde 20

Na de weekend- en dagvierkamp achter de rug te hebben, was het nu tijd voor de tienkampers om deel te nemen aan het Corus schaaktoernooi. Dat dit toernooi voor vele schakers erg veel energie kost, was te merken in de onderlinge competitie van afgelopen vrijdag. Van alle weekend- en dagvierkampers was er maar één die deze vrijdag wist te winnen. Te beginnen bij de jongste, Ingmar Visser (weekendvierkamp) moest het opnemen tegen de gerenommeerde Hajo de Vries. Ingmar verkreeg een dame tegen toren, loper en pion. Hajo kreeg er nog een loper bij, waardoor Ingmar alle zeilen bij moest zetten om niet ten onder te gaan. Het is dan ook aan Hajo te danken dat dit spel uiteindelijk gelijk eindigde.
Dan Frank Buijck (dagvierkamp) tegen ons andere jeugdlid Dick Wijker. In de opening kreeg Dick een pion en bezorgde Frank daarna nog een dubbelpion, wat in het eindspel resulteerde in een loper en zeven pionnen tegen paard en zes pionnen in het voordeel van zwart. Uiteindelijk kon Dick promoveren en de winst pakken.
Elsje Uphaus tegen Wim Geels (weekend- en dagvierkamp!). Dit ging lange tijd gelijk op, totdat Wim's energie totaal verdwenen was en daarna de stukken weer in de doos konden. Weer winst voor Els, die steeds beter in haar spel komt.
Ook Jan Bontenbal moest zijn meerdere erkennen in Andre Hennipman. Dat Andre de laatste tijd goed bezig is, mag best gezegd worden. Na zestien zetten stond Jan een pion achter en zei tegen uw verslaggever: "Ik ga verliezen." Na een goede aanval van wit kon ook Jan de stukken opbergen en Andre feliciteren.
Louwe Post mocht met wit tegen Tom van der Vlugt. Louwe kon voor zijn doen makkelijk de winst pakken.
Colleen Otten tegen Rene Heilig werd winst voor Colleen. Na in de opening twee pionnen te hebben geofferd, kreeg wit zoveel ruimte en aanvalsmogelijkheden, dat Rene hier niet tegen opgewassen bleek. Als titelkandidate kon Colleen dit punt goed gebruiken.
Ook de partij van Sjef Rosier (weekendvierkamp) tegen Kees de Boer werd winst voor wit. In het middenspel had Sjef een licht stuk tegen een pion, en dat resulteerde in een batterij van dame en loper op de zwarte koningsvleugel, waar Kees weinig meer aan kon doen Even later kon Sjef de winst bijschrijven.
Andries Visser (weekendvierkamp), dit seizoen totaal niet in zijn doen, mocht met wit tegen de altijd taaie Rene Koens. Na de aanval te hebben gezocht met wit, kwam er een verkeerde loperzet op het bord, waar Rene met het dubbele loperfianchetto van kon profiteren. Na nog een paar duistere zetten van zwart was de stand in het eindspel zo slecht voor Andries, dat Rene profiteerde van deze stand en de winst bij kon schrijven. Rene, prima gedaan!

René Koens won van de sterke Andries Visser

Tot slot Dick Kruijff tegen Patrick de Koning (dagvierkamp). Na een heel hoop pionzetten van beide zijde op de damevleugel, probeerde Dick de zwarte centrumstelling te verwoesten. Patrick verdedigde prima, maar dankzij een roekeloze koningszet van zwart kon Dick profiteren met schaak en damewinst. Zover kwam het niet, want Patrick gaf na de verliezende zet op.
Ondanks het ontbreken van een groot aantal spelers die deelnemen aan de tienkampen van het Corus schaaktoernooi in Wijk aan Zee toch nog achttien schakers op de been bij schaakclub Kijk Uit.
De schaaksport, evenals de damsport bij damclub IJmuiden, leeft in IJmuiden! En zolang de gemeente de schakers en dammers in het clubgebouw laat zitten, zal dit alleen maar meer leden aantrekken voor ons denksportcentrum!

Patrick de Koning