De dood of de Gladiolen

Keizercompetitie ronde 21

Ondanks dat het Corus toernooi in volle gang was en er daar veel schakers meestrijden in de tienkamp, kon de interim-wedstrijdleider Hajo de Vries toch nog acht partijen uit de computer laten rollen. Kennelijk bevangen door de strijdlust overgewaaid uit Wijk aan Zee hadden alle schakers besloten voor de punten te gaan. Geen van de partijen eindigde in een puntendeling.
Het was alles of niets, en zowel Piet Lanser als Wim Geels waren de eerste slachtoffers van deze spirit. Piet was binnen vier zetten al zijn paard kwijt aan Tom van der Vlugt en Wim mocht dan wel iets langer plezier beleven van zijn koningsloper, maar toch al snel in de partij kon Andries Visser Wim's loper in de doos doen. Zowel Wim als Tom kwamen het snelle verlies van dit stuk niet meer te boven en dus konden Andries en Tom de punten bijschrijven.
Dick Wijker bewees dat hij in bloedvorm is. De hoger geklasseerde René Heilig moest een verlies aan kwaliteit toestaan en zat later ook nog met een dubbelpion. Dick buitte zijn voorsprong goed uit en voordat zijn pion kon promoveren gaf René de partij op.
René Koens liet zien dat hij al wat langer schaakt dan Kees de Boer. Wist René vorige week Andries Visser te verslaan, deze week drukte hij Kees gedecideerd van het bord.
Hajo de Vries had het zwaar tegen André Hennipman. Eerst kwam hij een pion achter te staan en even later werd zijn paard ook nog ingesloten. Daarna was het kwestie van tijd. André Hennipman een, Hajo nul. Patrick de Koning liet in zijn partij tegen Sjef Rosier ook zien waarom hij tegen de eerste tien aanleunt. Door enige druk op de stelling van de tegenstander uit te oefenen wist hij twee pionnen te winnen. Sjef besloot geen energie meer in de wedstrijd te steken en gaf op.

Hajo de Vries had het zwaar tegen André Hennipman

In de strijd om de koppositie zaten Colleen Otten en Sebastiaan van Westerop tegenover elkaar. Het ging lange tijd gelijk op, maar in een nagenoeg leeg bord vergat Colleen een bedreigde toren weg te halen en gaf, nadat Sebastiaan deze had geslagen, gelijk op.
Tenslotte de mooiste wedstrijd van de avond, in Wijk aan Zee beuren ze er geld voor en aan de Eksterlaan moet je genoegen nemen met het feit dat je naam in de Jutter vermeld staat. Ook mooi. Dick Kruijff en Ingmar Visser hadden besloten er een wedstrijd van de maken waar de spanning vanaf droop. Zowel Ingmar als Dick hadden een mataanval op de koningstelling van de tegenstander. Alleen Ingmar had net een zetje meer nodig dan Dick waardoor hij verloor.

Sjef Rosier