Ophokken in Jan Ligthartgebouw

Keizercompetitie ronde 24

Vrijdagavond leek het of de gevreesde vogelgriep IJmuiden al was binnengetrokken. Tenminste, wanneer u die avond een kijkje had genomen in het Jan Ligthartgebouw. Sommige leden van Schaakclub Kijk Uit lieten zich daar geheel vrijwillig ophokken. Zo leek het wel, want er werden enkele zeer lange partijen gespeeld.

Bijvoorbeeld de partij van het jeugdige talent Ingmar Visser tegen Patrick de Koning. Terwijl Ingmar gedurende de partij her en der in de Jan Ligthartschool werd aangetroffen, zat Patrick solitair achter zijn stelling te zweten. Uiteindelijk werd het rond de klok van twaalf een zwaarbevochten remise. Patrick dik tevreden, Ingmar bestelde nog maar een drop aan de bar.

Wim Geels en de nog iedere week groeiende Louwe Post maakten er ook een potje van. Zowel Wim als Louwe boden op zeker moment remise aan. Beide keren werd het echter resoluut afgeslagen. Maar toen de ochtendzon alweer bijna gloorde, bood Louwe met de moed der wanhoop nogmaals remise aan. Dit keer was Wim wel in de markt, een snelle hand, en beide heren gingen tevreden op huis aan.
Bij het verlaten van het pand mompelde Louwe nog snel enkele legendarische woorden: "Geduld is een schone zaak..." Typisch Louwe.

Louwe Post: "Geduld is een schone zaak....."

Hajo de Vries speelde volgens eigen zeggen zeer aanvallend tegen Sjef Rosier. Sjef hoorde een en ander hoofdschuddend aan. "De initiële aanval kwam toch echt van mij!", was zijn gevatte weerwoord. Beide heren kwamen uiteindelijk remise overeen.

Gebeurde er nog wat in de partij van André Kunst tegen Colleen Otten? Jazeker, André verloor al kort na de opening een pion, maar knokte zich vervolgens knap terug. Daarop trok Colleen de hele trukendoos open, maar André op zijn beurt dreigde regelmatig met 'e4'. Echte kenners kennen de kracht van deze zet en zo ook Colleen. Een blunder van André maakte echter een abrupt einde aan de partij.

Dick Wijker speelde tegen Peter Hamersma. Dick kon na ongeveer een uur kiezen: of de dame prijsgeven of mat accepteren. Uit respect voor zijn dame koos hij moedig voor opgeven. Terecht, tegen een Peter Hamersma in deze vorm was toch geen kruid gewassen.

Dan Maarten Gouda tegen Kees de Boer. Tegen Kees speelde Maarten pas zijn 3e partij van dit seizoen. In de van hem bekende stijl ging hij uiterst efficiënt op jacht naar de winst. Kees hielp nog een handje door een loper weg te geven en met een klein uurtje was het 1 - 0 voor Maarten.

Veel remises dus, deze avond. Zo ook bij Andries Visser en Peter Duijn. Andries wilde niets forceren en incasseerde met deze insteek uiteindelijk een half punt.

Siebren Frohlig, een gewaardeerd jeugdlid, speelde in hoog tempo tegen Tom van de Vlugt. Tom liet zich hier een beetje in meeslepen en ging daardoor fouten maken: 1-0 voor Siebren.

Jan Geus tenslotte ging tegen René Heilig als een waar roofdier van start: toen het stof enigszins was opgetrokken, stond Jan al na 10 zetten in gewonnen stelling. Toch zou het uiteindelijk nog 30 zetten duren voordat René zijn bijltje erbij neerlegde. Kortom, 1-0 voor Jan.
En ophokplicht of niet, het bleef nog lang onrustig aan de duistere Eksterlaan. Dat heb je met al die oorlogsspelletjes.
Ook eens meedoen? Kom langs of kijk op www.schaakclubkijkuit.nl

Cees de Boer