Laat Johan maar schuiven

Keizercompetitie ronde 29

IJmuiden, vrijdag 24 maart. Buiten is het koud, maar binnen in het Jan Ligthartgebouw is het warm en gezellig. En dat is niet zo gek, want de leden van schaakclub Kijk Uit zijn bij elkaar voor een spannende schaakpartij.

Meest in het oog springend deze keer is de zoon Ingmar. Hij staat op tegen zijn vader Andries, want dit guitige kereltje versloeg voor het eerst zijn verwekker. Gelukkig nam Andries een en ander met een glimlach tot zich.
Veel minder werd er geglimlacht bij de partij tussen Hajo de Vries en Wim Geels. Op zeker moment werd Wim namelijk finaal ondersteboven gelopen door Hajo. Hulde voor het opportunisme van deze oud-kapitein.

De verrassing van de week was wel de winst van Johan Veldhuijsen op Tom van de Vlugt. Ja, laat Johan maar schuiven: 1-0 voor deze zeer zelfverzekerde schaker.
En Frank Buijck gaf tegen Patrick de Koning al na zeven zetten een stuk weg. Onbegrijpelijk eigenlijk dat de partijen nog 36 zetten moest duren voordat Frank op zijn rug lag.

Patrick de Koning won van de sterke Frank Buijck

Nog meer nieuws? Jawel, Louwe Post behaalde in dik een uur een regelmatige overwinning op Kees de Boer. Knap van Louwe, want Kees is toch niet de eerste de beste.
Piet Lanser kwam met Maarten Gouda een remise overeen. Omdat.... ja, waarom eigenlijk? Volgens uw verslaggever lagen er voor beide heren mogelijkheden genoeg om met e4 te dreigen.

Dick Kruijff speelde een lange partij tegen Colleen Otten. Op zeker moment had Dick een dame tegenover een toren en een loper van Colleen. Dick stond dus voor op kwaliteit, maar kon dit uiteindelijk toch niet vertalen in een overwinning of een remise.
Dick Wijker gaf tegen André Hennipman zijn dame weg. Als hij dat maar niet doet als hij later groot is: 1-0 voor André.
Siebren Fröhlich had een prettige partij tegen Floor Schoone: proficiat Siebren.
Tot slot Sjef Rosier tegen René 'Ik ben een kwartiertje later' Koens. René kon halverwege een stuk winnen, maar deed net of zijn neus bloedde. Sjef lustte daar wel pap van en zette het mes in René. 1-0 dus voor Sjef, die vervolgens met een tevreden grimas op zijn fiets stapte.

Kees de Boer