De spanning kwam van elders

Keizercompetitie ronde 31

Daar waar Telstar nog om des Keizers baard zijn laatste wedstrijd speelde was het in het Jan Ligthart gebouw aan de Eksterlaan behoorlijk druk omdat daar nog wedstrijden om het kampioenschap werden gespeeld. Niet alleen speelden schaakclub Kijk Uit en damclub IJmuiden hun interne competitie, ook schaakclub Santpoort speelde er een beslissingswedstrijd tegen het Hillegomse De Uil. Deze bondswedstrijd werd gespeeld onder de bezielende leiding van Kijk Uit scheidsrechter Patrick de Koning waardoor deze geen wedstrijd voor de interne competitie kon spelen.
Voor een zestiental schakers kon wedstrijdleider Jan Geus wel een partij uit de computer peuren. In de strijd om de eerste plaats moest Colleen Otten het tegen Sinclair Koelemij opnemen. In een volgens kenners geen beste partij wist Colleen er nog een half punt uit te halen zodat haar eerste plaats niet in gevaar kwam.

Sinclair Koelemij en Colleen Otten tijdens de post-mortem van hun partij. Arent van Nieukerken kijkt toe.

Een andere partij aan de kop van het klassement was die tussen André Kunst en Sebastiaan van Westerop. Sebastiaan wist al vroeg in de strijd een pion ver naar voren te spelen maar moest daarvoor wel een toren aan André overdoen. Nu was het dus wel zaak voor Sebastiaan om zijn pionnetje te laten promoveren. Helaas voor hem kon André dit voorkomen en wist daar bovenop nog eens de partij naar zich toe te trekken. Voor de plaatsen net onder de top ontmoetten Jan Geus en Dick Kruijff elkaar. Na een gedegen opening wist Dick een gevaarlijke aanval op de koningsstelling van Jan te plaatsen waarop Jan onvoldoende antwoord had. Sneller dan we van Dick gewend waren eindigde de partij en kon Jan Dick feliciteren met zijn overwinning.
Een andere partij op weg naar de top was voor jeugdspeler Ingmar Visser tegen Peter Hamersma. Routinier Hamersma toverde zijn geliefde Siciliaan tevoorschijn tegen Ingmar en moest alle zeilen bijzetten om te winnen. Nadat hij een stukoffer van Ingmar had weerlegd kon Peter er weer een puntje bijschrijven.
In de categorie daaronder speelden Andries Visser en Sjef Rosier tegen elkaar. Tot aan zet acht verscheen er een Spaanse partij op het bord totdat Sjef twee zetten verwisselde en er daardoor een pionnetje op de tocht stond. Andries maakte dankbaar gebruik van deze gift en buitte koelbloedig zijn voorsprong uit.
Merkwaardige taferelen speelden zich af rond het bord van Siebren Frolich en Johan van Veldhuijsen. Siebren wist al snel een stuk te winnen van Johan maar had toch nog veel moeite om als uiteindelijke overwinnaar uit de bus te komen. Erg snel ging het tussen Piet Lanser en Peter Duijn. Vroeg in de partij verloor Piet zijn dame. Hoewel je daarmee onder normale omstandigheden vrij kansloos bent, besloot Piet nog even door te spelen. Het resultaat bleef echter dat Peter won en de stukken weer in de doos konden. Het langst onderweg waren René Koens en Wim Geels. Lange tijd ging het gelijk op maar aan het eind van de avond wist René de loper van Wim te bemachtigen en daarmee de partij naar zich toe te trekken.

Santpoort 3 kampioen van de 4e klasse NHSB

Rest nog de vraag waarom de partijen toch in betrekkelijk snelle tijd waren afgelopen. Wellicht wilde iedereen het zinderende slot van de wedstrijd tussen Santpoort en de Uil nog even meepikken. Met een gelijke stand van drie en een half punt voor beide partijen werd er alleen nog geschaakt aan het achtste bord. Daar moest de beslissing vallen. Onder zware druk, met de eigen spelers van Santpoort achter zich en met bijna geheel Kijk Uit als kritisch schaakpubliek, wist Santpoorter Rob de Roode toch zijn hoofd koel te houden en het kampioenschap voor Santpoort veilig te stellen.

Sjef Rosier