Geels sluit aan bij schaakelite

Keizercompetitie ronde 34

Bevrijdingsdag 5 mei kende een verrassend slot van de dag. Bij schaakclub Kijk Uit pakte Wim Geels een spectaculaire remise tegen Andries Visser, prominent lid van de club. Een remise die Geels overigens niet kwam aanwaaien, want vanaf zet twaalf stond hij in verloren positie. Toen werd echter de krijger in hem wakker en knokte hij zich terug tot eerder genoemde remise.
Dan Jan Geus tegen Sebastiaan van Westerop. Jan drukte Sebastiaan voor het eerst van zijn leven met zijn neus op het schaakbord: 1-0 voor Jan.
Ingmar Visser en Patrick de Koning boden tegen elkaar op wie van hen de leukste Sinterklaas was. Ze kwamen er niet uit, met een onvermijdelijke remise als uitslag.
Jaap Beekhuis maakte gehakt van Sjef Rosier. Sjef zette een uitermate zwakke pionstelling op het bord, waar Jaap geen enkele moeite mee had.
Sinclair Koelemij snoepte André Kunst een kostbaar punt af. Met als belangrijk gevolg dat Colleen Otten nu vrijwel onbedreigd op de titel afstevent.
De partij tussen André Hennipman en Dick Wijker werd gekenmerkt door veel penningen. Zoveel, dat er geregeld een siddering door de zaal trok. Uitslag: remise.

Wim Geels behaalde een spectaculaire remise tegen Andries Visser

Ondertussen liep oud-kapitein Hajo de Vries onrustig heen en weer. De wedstrijdleider had hem per abuis ingedeeld tegen een afwezige tegenstander. Een bye dus voor Hajo.
Louwe Post speelde tegen Maarten Gouda zijn geliefde 'Rustig aan maar Louwe' spelletje. Langzaam maar zeker werd Maarten van het bord afgeduwd: 1-0 voor Louwe.
Tom van der Vlugt haalde hard uit tegen Kees de Boer, die er weer ouderwets op los blunderde. De toevallig passerende Hajo de Vries waagde het op zeker moment een bepaalde zet van Tom hardop als 'stom!' te betitelen. Dat viel duidelijk niet in goede aarde bij Tom, die hierop protest aantekende.
In de partij van Peter Hamersma tegen Colleen Otten had Peter te weinig compensatie voor twee verloren pionnen.
Han van der Moot tenslotte is nieuw bij Kijk Uit en gaf deze vrijdagavond voor de tweede keer zijn verrassende visitekaartje af. Ditmaal tegen good old Harry Olivier die lijdzaam moest toezien hoe Han met de minuut dreigender werd: remise voor Han.

Kees de Boer