Het einde nadert

Keizercompetitie ronde 35

Vrijdagavond, 12 mei. Nog even en de interne competitie loopt ten einde. Na deze avond wordt er nog twee keer gespeeld om uit te maken wie er binnen de club promoveren en degraderen.
André Kunst nam het op tegen Dick Wijker. Dat deze laatste dit seizoen veel progressie heeft gemaakt is duidelijk te merken aan zijn top tien positie op de ranglijst. Ondanks felle tegenstand kwam Dick ergens in het spel een stuk tegen een pion achter (waarschijnlijk zat hij met zijn gedachten bij zijn nieuwe liefde Ellis), zodat André iets dichter de afwezige huidige nummer één Colleen Otten naderde. Dick moest hierdoor zijn eerste plaats in groep drie afstaan aan André Hennipman.
Sebastiaan van Westerop wist met zijn toverschaak te winnen van Sinclair Koelemij, die zijn favoriete opening wilde spelen. Sebastiaan gooide echter het roer om en verraste zijn opponent enigszins met een heel scherpe variant. Deze spelers strijden met elkaar om een plaats in de top drie te bemachtigen. Louwe Post deed goede zaken door Sjef Rosier zijn derde nul op rij te bezorgen. In de opening gingen ze redelijk gelijk op, maar tussen midden- en eindspel zag Sjef een paardvork over het hoofd waardoor hij een volle toren achter kwam en de stukken weer op kon bergen. Han van der Moot wist zijn tweede schaakduel bij Kijk Uit met winst af te sluiten tegen Maarten Gouda. Deze speelde zo open dat er in het eindspel bijna geen zwarte stukken meer waren tegen een overmacht van de witten, waarna hij meteen opgaf.

Han van der Moot (rechts) sloot zijn partij tegen Maarten Gouda winnend af

Siebren Frolich had met zwart ook een zware dobber aan Hajo de Vries. Tijdens de partij pakte Hajo de ene na de andere pion en ook nog een licht stuk, zodat ook Siebren niet anders kon dan opgeven.
Twee eerstejaars Kijk Uiters troffen elkaar, Tom van der Vlugt en Johan van Velthuijsen. Dit werd een marathonpartij, want zelfs de 80 zetten grens werd hier overschreden. Door naar eigen zeggen een foutieve stelling in het eindspel van Tom kon Johan zijn pion laten promoveren waarna hij ook de winst kon noteren. De beide jeugdleiders van de club troffen elkaar voor de tweede keer dit seizoen, Andries Visser met zwart tegen Patrick de Koning.
Zij strijden om de eerste plaats in groep twee, maar wie er ook eerste wordt, ze gunnen het elkaar van harte. Doordat ze veel samenwerken en schaken wordt het steeds moeilijker om de ander in de opening te verrassen. Na 28 zetten stond de stelling zo vast, dat er besloten werd tot de enige puntendeling van de avond, waarna beide heren naast elkaar aan de bar plaatsnamen voor het welverdiende biertje.

Patrick de Koning