Schaakteams doen slechte zaken

De bondscompetitie

Afgelopen weekend traden alle drie de schaakteams van IJmuider schaakclub Kijk Uit aan in de Noord-Hollandse en landelijke competitie. Dat dit geen onverdeeld succes was bleek wel uit de uitslagen. Alle teams verloren met grote of minder grote cijfers.
Het derde team speelde een thuiswedstrijd tegen schaakclub Santpoort, een heuse derby dus. Hoewel Kijk Uit op papier de sterkste was ging het team genadeloos onderuit tegen de geslepen Santpoorters. Slechts een half punt wist het derde team te verzamelen. Alleen Peter Duijn aan het eerste bord wist de eer te redden. Dick Wijker, Rene Koens en Sjef Rosier delfden allen het onderspit.
Het tweede team speelde een uitwedstrijd tegen Chess Society uit Zandvoort. Ook dit team kon de winst niet mee naar huis nemen, hoewel de krachtsverschillen miniem waren. Zowel de kopborden met Jan Geus en Jaap Beekhuis als de staartborden met Floor Schoone, Patrick de Koning en Ingmar Visser gingen ten onder. De drie middenborden met Frank Buijck, Andries Visser en Rene Heilig wisten wel te winnen waardoor de eindstand uitkwam op 5 - 3 in het voordeel van Zandvoort.
Tenslotte het eerste team dat op bezoek ging bij Voorschoten. De verwachtingen rond deze wedstrijd waren niet hoog gespannen omdat twee sterke spelers van Kijk Uit verhinderd waren. Bovendien had Voorschoten op papier verreweg de sterkste schakers en dat bleek ook in het eindresultaat. Alle vaste spelers kwamen niet verder dan remise, terwijl de invallers verloren. Met een 5½ - 2½ nederlaag keerden de Kijk Uiters huiswaarts. Aangezien dit de derde nederlaag op rij was, begint het er kritisch uit te zien voor het vlaggenschip van Kijk Uit. Wanneer de volgende wedstrijden niet gewonnen worden, is degradatie uit de landelijke klasse onontkoombaar.