Pak slaag voor Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 - H.W.P. 5    2 - 6

Vrijdag 7 oktober speelde ons tweede team haar eerste wedstrijd in de NHSB competitie tegen H.W.P. 5. Twee jaar geleden hadden we voor het laatst tegen H.W.P gespeeld. Toen verloren we nipt met 3˝ - 4˝. Tijd voor een revanche dus. Vaste speler Özden Tuna was verhinderd maar gelukkig kon onze jeugdkampioen Dick Wijker invallen.

Na een half uurtje spelen komt André Hennipman me vertellen dat ik een nul voor hem kan noteren want hij gaat mat. Een blik op zijn bord leert dat hij inderdaad geen beste zet heeft gedaan, maar mat is het nog niet.

Stand na 8 ... Kc7-b8.

André heeft uitgerekend dat na 9 Dxd8 Pxd8 10 Lf4† mat onvermijdelijk is. Maar André kon na 10 ... e5 nog de koning redden met b6. Echter, het kostte toch teveel materiaal en even later moest André opgeven.

Na een uurtje komt Patrick de Koning bij met de grafmededeling dat hij zijn dame heeft weggeven. Patrick speelde nog even door maar na paardverlies of mat gaf hij op. Na 1 uurtje spelen staan we dus met 0 - 2 achter, een slecht begin.

Dick Wijker speelde op bord 6 tegen een soort "Wijdoogen systeem". In dit systeem speelt zwart op slechts drie rijen. Toch kwam Dick in het nauw. Door een foutje verloor hij een pion. De vijandelijke dame drong Dick's stelling binnen en mat was onvermijdelijk.

De jeugd deed het niet goed. Zowel Dick Wijker als André Hennipman verloren

De oudere garde moesten dus het falen van de jeugd compenseren. In dit geval waren dat Frank Buijck en Andries Visser die voor de punten zorgden. Andries had in de Steinitz variant van het Spaans een goede stelling verworven. Dat gaf hij niet meer uit handen en won solide.
Frank Buijck speelde het Hollands in de nahand. Lange tijd was de stelling onduidelijk. De pionnenstellingen van beide spelers was volledig vastgelopen. Remise was het resultaat. Dus toch weer anderhalf punt op het conto van Kijk Uit bijgeschreven. Tussenstand 1˝ - 3˝.

Frank Buijck en Andries Visser sleepten samen 1˝ punt binnen

De nog iets oudere garde in de personen van Jan Geus en Jaap Beekhuis wisten slechts een half puntje bij te dragen aan het Kijk Uit saldo. Jan speelde zijn favoriete Hollands maar kwam tegen de sterke Rensink niet verder. Nadat alle zware stukken van het bord verdwenen waren restte er slechts een eindspel met lopers van ongelijke kleur. Remise dus.
Jaap Beekhuis kon dit keer geen punten mee naar huis nemen. Hoewel hij met wit zijn b4 opening kon spelen waar hij zeer veel ervaring mee heeft, "ging het ergens mis" aldus Jaap.

Tenslotte Floor Schoone die als laatste de eer moest zien te redden. Tegen invaller de Ruig stond hij de hele partij beter tot gewonnen. In wederzijdse tijdnood kon Floor de vijandelijke dame winnen. Tot opluchting van zijn tegenstander en tot afgrijzen van de Kijk Uit fans zag Floor de winst niet. En het werd nog erger. Floor schoot een enorme bok en werd met minder dan een minuut op de klok mat gezet. Een enorme teleurstelling voor Floor die zijn fraaie partij zo verknoeid zag worden.

Hierdoor kwam de einduitslag op 2 - 6. Een geweldig pak slaag dus voor Kijk Uit. Grootste oorzaak waren de vele grove blunders bij de jeugd aan de laatste vier borden. Zij wisten geen enkel punt te scoren.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1560)   -   H.W.P. 5 (1646)     2 - 6