Kijk Uit 2 weggespeeld en gedegradeerd

Kijk Uit 2 - Aalsmeer 2    2˝ - 5˝

Voor het tweede team van Kijk Uit is het doek gevallen, na in hun zesde bondswedstrijd hun zesde(!) nederlaag te hebben geďncasseerd. In de meeste van deze zes wedstrijden zat het niet mee en werden er krappe nederlagen geleden. Maar zoals bekend scoor je daar geen punten mee en de hatelijke nul blijkt steeds meer een molensteen om de nek te worden. In de laatste strohalm-wedstrijd tegen Aalsmeer 2 ging dan ook bijna alles gruwelijk mis. Rood aangelopen gezichten, nee schuddende hoofden, handen voor het gelaat en vage opmerkingen waren het beeld van de wedstrijd.
Al in een pril begin van de strijd moesten Frank Buijck en René Heilig hun meerdere erkennen in hun tegenstanders. Als gerenommeerde spelers zoals Frank en René al in het begin hun partij verliezen weet je dat het niet goed gaat. Ook bij André Hennipman en Floor Schoone ging het niet gladjes, beiden stonden iets achter. Echter André wist zijn tegenstander met twee torens tot eeuwig schaak te dwingen, het eerste halve puntje was binnen. Daar stonden echter wel twee en een half verliespunt tegenover. Dus allemaal een schepje er boven op, zou je denken. Niets van dit alles. Het noodlot sloeg toe. Andries Visser, zeker niet in een slechte stand, kreeg het lumineuze idee om een schijnoffer te plegen. Helaas zag hij een schaakje over het hoofd en kon zijn paard vaarwel zeggen en daarmee de partij. Daarna zorgde Floor nog voor een half puntje ondanks zijn wat mindere stand. Elk puntverlies zou nu fataal zijn en degradatie een feit. Deze twijfelachtige eer voor dit verloren punt kwam op naam te staan van Patrick de Koning en reserve teamleider Andries Visser, die Patrick de aangeboden remise liet accepteren. Na een korte blik op de borden was Jaap Beekhuis in hoge tijdnood en de vijandelijke stukken hadden zijn koning omsingeld. Dus zijn situatie was zeer penibel en Patrick speelde een soort trekharmonica-schaak waar je niet makkelijk doorheen komt en dat aan alle kanten meegeeft. Maar het is ook niet het meest geschikte schaak om met een flitsende aanval het karwei af te maken. Dus laten we het halve puntje maar meenemen. Dat die inschatting juist was geweest werd kort daarna bewezen door de mededeling dat Jaap mat was gegaan.

Jan Geus wist als enige het volle punt binnen te halen

Jan Geus was de enige die nog in een heftig gevecht was verwikkeld. Jan had een dame tegen twee torens en speelde de torens van zijn tegenstander door allerlei schaakjes uit elkaar. Hij kon daarna de toren veroveren en uiteraard ook de partij. In elk geval hadden we de eer gered.
Laten we maar hopen dat het volgend seizoen beter gaat. In ieder geval staan er wat jeugdspelers klaar om de concurrentie wat te vergroten.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1561)   -   Aalsmeer 2 (1609)     2˝ - 5˝