Boerderijen, wandelende dames en de verkeerde kleur

De Vennep 4 - Kijk Uit 3    2½ - 1½

Een wedstrijd van Kijk Uit 3 is altijd al een belevenis op zich en ook de wedstrijd tegen De Vennep 4 was hierop geen uitzondering.
Het begin was hoopgevend, de autorit naar Nieuw Vennep vergde geen hoofdbrekens dankzij het fotografische geheugen van Ingmar Visser voor autowegen, en een kwartier eerder dan verwacht stonden we in het clublokaal van onze tegenstander. We konden ons zelfs even voorbereiden door middel van wat korte partijtjes. Daarna werden we keurig achter de borden gezet. Achteraf gezien wat minder keurig, want na ongeveer tien minuten schaken kwam Dick Wijker mij vertellen dat Peter Duijn met de verkeerde kleur speelde. In overleg met beide spelers en teamleiders werd er besloten om maar door te spelen.

De standen op de vier borden verslechterde voor ons per zet. Bij Dick Wijker was er een vijandig paard bezig de verdediging op te rollen. Ingmar stond al na een zet of tien volledig verloren, Peter Duijn behield nog het evenwicht en Sjef Rosier had besloten om met zijn dame een lange wandeling over het bord te gaan maken. Onweerswolken pakten zich samen boven dit dappere viertal.

Toch keerde er een partij, namelijk die van Dick. Zijn tegenstander sloeg een vergiftigde pion en Dick had compensatie in de vorm van een stuk voor drie pionnen. Dick, op de rails gezet door zijn tegenstander denderde toen volledig door. Met allerlei fraaie aanvallen gaf hij zijn opponent geen schijn van kans meer en bracht het eerste punt binnen. Volledig overrompeld wilde zijn tegenstander ook geen geanalyseer en vluchtte weg. Een uur later, waarschijnlijk bijgekomen van de schrik, kwam hij terug en speelden ze de partij nog een keertje na.

Dick Wijker won zijn partij met fraaie aanvallen

Het andere jeugdlid Ingmar was inmiddels een kwaliteit kwijtgeraakt en ook zijn pionnetjes werden stilaan opgesnoept. De vorm ontbrak bij Ingmar om nog gevaarlijk te worden. Ontluisterd door dit alles gaf Ingmar op.
Peter Duijn, waarschijnlijk toch wel wat vermoeid na een zware tienkamp, deed een stuk in de aanbieding. Zijn tegenstander ging hier gretig op in en vanaf dat moment was het voor Peter vechten tegen de bierkaai.
Sjef, in een Nimzo-Indische partij volgens zijn zeggen, had toch wel wat tempi verspeeld met het uitje van de dame en het was dan ook niet verwonderlijk dat hij een pion verspeelde. Het eindspel oogde daarna ook niet al te vriendelijk voor Sjef. Hij had vier pionnen en een toren en zijn tegenstander een pion meer plus een actieve koning. Maar een remiseaanbod zorgde toch nog voor een half puntje.

Met een nederlaag op zak mistten we toen nog een afslag in Nieuw Vennep waardoor we als pleister op de wonde nog alle boerderijen in de omgeving van Schiphol hebben mogen bewonderen.

Gedetailleerde uitslagen

De Vennep 4 (1400)   -   Kijk Uit 3 (1456)     2½ - 1½