Kijk Uit 3 sluit seizoen af met nederlaag

Bakkum 2 - Kijk Uit 3    2½ - 1½

De laatste wedstrijd tegen de koploper van onze poule is op een nederlaag uitgelopen. Het begin was zoals meestal het geval is met de wedstrijden van het derde team de moeite waard. Een boeiende autorit met bezienswaardigheden als het eeuwig in renovatie zijnde station te Uitgeest, het voor schakers toch zo vertrouwde bord bij entree van het plaatsje Bakkum van de geestelijke gezondheidsdienst Dijk en Duin, wat dan ook prompt als 'thuis' werd vertaald.
Dan de dorpskroeg waarin werd gespeeld en de sleutel van de kast met schaakmaterialen bleek zoek te zijn. Kortom de sfeer zat er goed in.
Om ongeveer half negen toen de helden uiteindelijk achter de borden zaten, was het uit met de pret. Uiterst serieus werd er geschaakt en Kijk 3 leek over de koploper heen te walsen. Peter Duijn had een uiterst venijnig paard op e5 en hield zijn tegenstander goed onder druk, Sjef Rosier kwam prima uit de opening en maakte een pion buit, Ingmar Visser won ook een pion en René Koens kwam tegen het altijd gevaarlijke koningsgambiet niet in echte moeilijkheden.
Het was dan ook geen verrassing dat Peter Duijn al vroeg in de avond na ongeveer alle pionnen van zijn tegenstander te hebben geslagen en als klap op de vuurpijl een paard dreigde te winnen de overwinning binnenhaalde.
De ogen waren nu gericht op Ingmar Visser die steeds meer het initiatief kreeg en het slechts een kwestie van tijd leek om de punten bij te schrijven. Maar het noodlot sloeg toe, Ingmar verslikte zich in onderstaande stelling.

Stand na ... c6-c5

Ingmar is aan zet en slaat met zijn paard de pion op d5 in de veronderstelling dat dan de dame van de tegenstander ook in staat. Helaas voor Ingmar stond de dame wel gedekt door de loper en verliest zo een paard. Beter lijkt mij Dh4 (dreiging Le3xh6 en wit wint nog een pion) en als de pion doorschuift naar d4 is er altijd nog paard b5 en wit heeft de betere stelling.
Daarna was Ingmar de kluts kwijt en gaf nog een stuk prijs, en gaf de partij uiteraard op.

Ingmar Visser raakte de kluts kwijt en de partij

Dan onze tweede bord speler Sjef Rosier, ook met een pion voorsprong. Maar daar was de stelling redelijk dicht geschoven. De loper van zijn tegenstander hield zijn pionnen gedekt en hij bleef op trucjes spelen. Dus Sjef moest al zijn aandacht erbij houden en dat lukte hem prima. Daarna slaagde Sjef er in om met drie pionnen tegen een vijandelijke loper in het eindspel te geraken. Helaas kwam de koning de loper te hulp en Sjef moest genoegen nemen met remise.
Restte ons nog één partij en laat dat nu juist de partij zijn waar de Kijk Uiter niet beter stond. En inderdaad, Rene Koens kwam steeds meer onder druk te staan en het wachten was op de beslissende zet en die kwam dan ook in de vorm van een paardvork op de toren en de koning. Daarna was de partij gespeeld en ondanks ons openingsoffensief delfden we toch het onderspit en tevens kwam er een einde aan het schaakseizoen.

Een seizoen dat wel heel erg vroeg is afgelopen en toch niet datgene gebracht had, wat we hadden verwacht.
Met de spelers opkomst was het prima gesteld, vijf spelers voor de vier plaatsen is prima en dat bewijst nog steeds de aantrekkingskracht van het 3e team.
De resultaten waren mager, slechts vijf wedstrijdpunten uit zes wedstrijden, dus nog geen 50%.
De kopborden hadden het zwaar. Alhoewel Peter Duijn knap de 50% behaalde, had Sjef Rosier de wind niet mee. De jeugdspelers Ingmar Visser en Dick Wijker, beiden respectievelijk met twee nederlagen en één nederlaag deden het beter en ook bij Rene Koens evenals Sjef was er sprake van een fikse tegenwind.
Volgend seizoen weer nieuwe kansen en hopelijk is de competitie dan wat later afgelopen, want om half maart al te stoppen is wel heel erg vroeg.

Gedetailleerde uitslagen

Bakkum 2 (1497)   -   Kijk Uit 3 (1407)     2½ - 1½