In Memoriam Adriaan de Groot

Santpoort, 26 oktober 1914 – Schiermonnikoog, 14 Augustus 2006

Vandaag is Kijk Uit's beroemdste oud-clublid en sterkste schaker uit de clubgeschiedenis overleden. Adriaan de Groot, zoon van de Santpoortse huisarts en Kijk Uit clublid Dr. A de Groot, begon zijn schaakcarričre bij Kijk Uit en veroverde de kampioenstitel twee keer (33/34 en 34/35). Eind dertiger jaren behoorde de student Psychologie tot de beste Nederlandse schakers en maakte deel uit van het Nederlandse team tijdens de olympiade in Buenos Aires 1939. Ook dichter bij huis toonde hij zijn krachten in de hoogste groep van het Hoogoven schaaktoernooi.

Naast schaker was Professor Dr. Adriaan de Groot een wetenschapper met wereldfaam. Zijn proefschrift "thought and choice in chess" is een standaard werk over hoe schakers denken. Bij het schakend publiek is hij vooral bekend geworden als de grondlegger van de CITO toets. Met de CITO toets realiseerde hij een objectief instrument om te bepalen wat voor kinderen de beste vervolgopleiding was. Hiermee heeft hij vermoedelijk voor heel veel Kijk Uiters een belangrijke rol gespeeld in hun ontwikkeling.

Tijdens het 60 jarig jubileum bezocht hij de schaakclub voor het laatst, door een klokschaaksimultaan te geven tegen het eerste team. En hij won met 5-4! Een serieuze man die de week na de simultaan al een analyse opstuurde van de gespeelde partijen. Ook toen nog (73 jaar) een heel ambitieuze schaker, die het maar moeilijk kon verkroppen dat Hernan Brain in remisestand op tijd speelde en de partij won. Een heus protest volgde in de brief naar ere voorzitter Chris Gordijn, waarin hij nog eens haarfijn uitlegde dat de regels toch wel heel ongunstig voor hem uitpakten. Al met al een markante persoonlijkheid die ook een klein stukje Kijk Uit geschiedenis heeft geschreven.