Succesvolle grandmaster class

door schaakgrootmeester Vlastimil Hort

de masterclass in beeld

De eerste door schaakclub Kijk Uit en de Stichting Schaakpromotie IJmond (S.S.IJ.) georganiseerde (grand)master class was zeer geslaagd. Ruim 20 deelnemers volgenden de explicaties van grootmeester Vlastimil Hort bij de partijen van Martin de Koning, Jimmy van Zutphen en Sjoerd Plukkel in het Kijk Uit clubgebouw aan de Eksterlaan in IJmuiden. Zowel voor de spelers als het publiek (van Vijfhuizen tot aan Uitgeest) werd het een leerzame en inspirerende middag.

Martin de Koning laat zijn partij aan Hort zien

Grootmeester Hort begon de middag door kort stil te staan bij het overlijden van de Russische topgrootmeester David Bronstein. De schakers werden getrakteerd op een viertal fraaie partijfragmenten van de Russische aanvalskunstenaar.
Na dit korte intermezzo beet Kijk Uit speler Martin de Koning de spits af in de eigenlijke masterclass. Hij liet zijn partij aan Hort zien en deze voorzag de partij van uitgebreid commentaar. De Duits-Tjechische voormalige wereldkampioenskandidaat had de partij thuis goed geanalyseerd en kon de spelers op verschillende punten in de partij duidelijk maken waar hij of zijn tegenstander het beter hadden kunnen doen.

Jimmy van Zutphen liet een spectaculaire partij zien

De tweede speler die aan de beurt kwam was Jimmy van Zutphen. De Wijker Toren speler deed ongetwijfeld een gooi naar de meest spectaculaire partij van de middag. Zowel Hort als het publiek waren gefascineerd door de vele complicaties die de partij bood. Alleen al deze partij had de middag kunnen vullen. Er was echter nog een derde speler die zijn partij had ingeleverd, Sjoerd Plukkel, dus kon de "waarheid" zoals Hort het noemde nog niet worden gevonden.

Als laatste was Sjoerd Plukkel aan de beurt

Ook de partij van Sjoerd was een partij op hoog niveau, waar het verschil tussen winnen en verliezen dicht bij elkaar lag. Hort had ook deze partij voorafgaand aan de masterclass uitgebreid geanalyseerd. Als er een thema was deze middag dan was het wel activiteit binnen de partij, hoe zet ik de stukken zo optimaal mogelijk neer en behoud ik het initiatief. Zo ook in Sjoerd's partij, "bota fuego" noemde Hort het, de kunst om vuur in de stelling te brengen.
De tijd vloog voorbij, en de voor de masterclass uitgetrokken 4 uur waren binnen korte tijd om. De deelnemers vertrokken tevreden naar huis en zo ook grootmeester Hort. Hij vertelde dat hij genoten had van het hoge niveau van de partijen en de complexiteit ervan. Voor hem was de zaak nog niet afgedaan, vooral aan de partij van Jimmy wilde hij thuis nog meer tijd spenderen om achter de waarheid te komen.

Ook voor het publiek was het een leerzame middag

De volgende masterclass staat al weer in de planning voor volgend jaar. We willen er graag een traditie van maken om met de masterclass het jaar te openen. Welke grootmeester volgend jaar kan worden uitgenodigd hangt af van onze sponsor Corus, die deze geweldige middag mogelijk heeft gemaakt. Dankzij de genereuze sponsoring van het staalbedrijf zijn de bij S.S.IJ. aangesloten schaakverenigingen in staat een verscheidenheid aan schaakevenementen in de IJmond regio te organiseren, waarvan de masterclass een goed voorbeeld is.

Sinclair Koelemij