Spanning en sensatie bij "Kijk Uit"

Keizercompetitie ronde 3

Afgelopen vrijdag zoals elke week werd weer een ronde afgewerkt in de voormalige Jan Ligthart school aan de Eksterlaan. De schakers, 24 stuks, waren in actie voor de interne competitie van de schaakclub. Veel spanning en sensatie.

De partijen: Piet Lanser toverde een fraai mat op het bord tegen Tom van der Vlugt. Dirk Geels voor de tweede keer op de club kon snel winnen van Maarten Gouda. Johan van Velthuijsen moest het hoofd buigen voor de routinier Patrick de Koning. Om half tien waren deze drie partijen afgelopen. Ingmar Visser speelde solide en kwam in een betere stelling maar raakte op het eind de concentratie kwijt en gaf een stuk cadeau. Toen was het voor René Koens een koud kunstje om te winnen. Colleen Otten probeerde de vesting van Sinclair Koelemij te slopen en 'en passant' de witte dame in te sluiten. Het lukte allemaal niet. In tijdnood ging het helemaal fout en Sinclair kon ook nu weer een punt noteren. Arent van Nieukerken is een zeer gevaarlijke combinatiespeler. Sebastiaan van Westerop gaf hem te veel kans en zo ging deze snel ten onder: 1-0. Han van der Moot, net zijn 80e verjaardag gevierd, bewees zijn schaakkwaliteit tegen de diergeneeskunde student André Hennipman en won. Dan André Kunst, hij moest vechten tegen het Schotse middengambiet gespeeld door Harry Olivier, en was niet zo goed op de hoogte van de theorie. Snel kwam een gevaarlijk eindspel met zware stukken op het bord. Dat veranderde in een dame eindspel. Ondertussen had André wel een pion meer en won toch nog.

Harry Olivier trok net aan het kortste eind tegen André Kunst

Dick Wijker speelde weer perfect tegen Sjef Rosier. Alle stukken werden afgeruild. Het overblijvend onduidelijke pionneneindspel werd niet uitgespeeld zodat de punten werden gedeeld. Louwe Post had nog weinig moeite met Siebren Frolich. Jan Geus kon in een voorzichtige Konings-Indiër een pionnetje snoepen van Dick Kruijff. De strijd duurde nog heel lang. Na 73 zetten en de vlag op vallen gaf Dick zich over.

Heeft u ook interesse om te schaken. Kom langs vrijdagavond om 20.00 uur beginnen we. U kunt altijd meespelen wij zorgen voor een tegenstander. Of kijk op de website voor meer informatie over het schaken in IJmuiden www.schaakclubkijkuit.nl.

Jan Geus