Trappetjesmat

Keizercompetitie ronde 4

Het was afgelopen vrijdag weer gezellig druk in het Jan Ligthart gebouw aan de Eksterlaan. Een groot aantal schakers voerden hun strijd op de vierenzestig velden waarbij de eerste partijen binnen zestig minuten al beslist waren en anderen zich tot tegen twaalven nog in het zweet moesten denken.
Een van de eersten die de stukken terug in de doos mocht doen was Johan van Velthuijsen. Johan deed belangrijk materiaal in de aanbieding en daar werd door Louwe Post snel gebruik van gemaakt. Even snel verliep de partij tussen Maarten Gouda en Patrick de Koning. In ijltempo verdwenen de stukken van het bord waarna bleek dat Patrick's pionnen sneller konden promoveren dan die van Maarten waarna deze maar snel de pijp aan zijn naamgenoot gaf. Ook de partij tussen Siebren Frolich en Tom van der Vlugt was snel afgelopen. Vrij vlot had Siebren Tom in een kansloze positie gedrukt en wist het wedstrijdpunt op zijn naam te schrijven.

Siebren Frolich wist vrij vlot te winnen van Tom van der Vlugt

Verenigingskampioen Colleen Otten had weinig moeite met Jan Geus. Zeker nadat Jan door een foutje een pion op achterstand kwam, was het snel gebeurd en konden beide spelers de stukken weer in de doos doen. De nummer twee van vorig seizoen, André Kunst moest het opnemen tegen Arent van Nieukerken. Vlot bleek dat Arent vandaag te sterk was voor André. Na nog wat kleine schermutselingen konden de twee kemphanen naar de bar om daar nog eens te kijken wat er allemaal beter moest.
Wim Geels moest het opnemen tegen Hajo de Vries. Door een tempowinst goed uit te buiten kon Wim zijn eerste winstpunten van dit seizoen bijschrijven en tot zijn grote genoegen vernemen dat zijn broer Dirk Geels het niet had kunnen bolwerken tegen jeugdtopper Ingmar Visser. Ingmar had het eerder in de week al goed gedaan op het Grand Prix toernooi in Santpoort en deed dat vrijdag nog eens dunnetjes over. Het andere jeugdlid, Dick Wijker, moest het opnemen tegen de oude rot Peter Duijn. Nog voor het eindspel al moest beginnen zagen beide spelers er geen heil meer in en besloten de punten te delen. Ook tot een puntendeling kwam het in de partij tussen Dick Kruijff en Jaap Beekhuis. Beide spelers zagen dat als ze nog een uur langer hadden doorgespeeld het resultaat wellicht hetzelfde was geweest.
Schaakpartijen kunnen spektakel geven als beide spelers alle registers opentrekken en met de meest mooie offers de winst naar zich toe proberen te trekken. Maar een partij waarin beide spelers grove fouten maken zijn minstens zo spectaculair. De partijen tussen Peter Hamersma en Sjef Rosier en die tussen Andries Visser en Jan Jansen behoorden tot die laatste categorie. In de partij tussen Sjef en Peter liet Sjef al vroeg een pion in staan waardoor Peter zijn centrum pionnen naar voren toeschoof en Sjef's stukken als een bulldozer van het bord dreigde te schuiven. Omdat hij hierin even te snel wilde zijn kon Sjef weer terug in de partij komen, maar in een poging om de partij in winst om te zetten raakte Sjef in een verloren eindspel waarin nadat hij ook nog een stuk weggaf, rond twaalf uur de stukken in de doos deed en het licht uit kon doen.
Aan de bar werd nog even nagepraat over de partij tussen Andries Visser en Jan Jansen. Andries stond er in een eindspel met dame en een aantal pionnen beter voor. Zijn pionnen stonden in een langgerekte ketting over het bord. Andries zag niet dat Jan het achterste pionnetje kon slaan en op deze manier tegelijkertijd schaak gaf. Het resultaat was wel dat elke keer als Andries het schaak moest opheffen Jan een ander pionnetje verschalkte en weer schaak kon geven tot het moment dat Andries mat zou staan. Je mat laten zetten in het schaak wil je echter niet beleven en Andries gaf op. Gezien het feit dat Jan's dame door het slaan van de pionnen steeds verder naar voren kwam werd laat op de avond deze combinatie gedoopt tot "trappetjesmat". Nergens op de wereld vertoond, bij Kijk Uit gebeurt het.

Sjef Rosier