Zonder geluk vaart niemand wel

Keizercompetitie ronde 6

Vrijdagavond rond de klok van 20.00 uur. Buiten is het in deze tijd van het jaar al aardig donker. Behalve als Stormvogels Telstar een thuiswedstrijd heeft, dan is er nog licht genoeg om tijdens de partij buiten even op adem te komen. Maar ja, dan moet je wel de tijd hebben natuurlijk, want de schaakklok tikt rustig door.
Ook jeugdspeler Ingmar Visser gaat rustig verder op de weg die hij dit seizoen is ingeslagen. Met vier punten uit zes partijen bezit hij momenteel dan ook de vierde positie op de ranglijst, een prima start dus. Deze avond speelde hij tegen de nog wedstrijdritme missende Jan Jansen, die in het eindspel een fout maakte waardoor hij werd mat gezet. Gregory van den Ende, ook een jeugdlid, deed met heel wat geluk aan zijn zijde goede zaken door per ongeluk te winnen van Maarten Gouda. Iets wat niemand meer verwachtte na het middenspel. Maar gewonnen staan betekent nog niet dat je gewonnen hebt, want een stuk weggeven in het eindspel kan dodelijk aflopen, zo ook hier. Hajo de Vries wist, na het verlies van vorige week, te winnen van Tom van der Vlugt, die hij als het ware helemaal zoek speelde en het ene na het andere stuk van het bord afjoeg.

Jan Jansen mist nog wedstrijdritme en verloor van jeugdtalent Ingmar Visser

André Kunst mocht tegen Sinclair Koelemij aantreden. Dat deze heren als laatste klaar waren zal de trouwe lezers niet verbazen. Na ergens een pion gewonnen te hebben, kon André dit kleinood niet behouden in het eindspel en werd er na een hoop denkwerk besloten tot de enige puntendeling van deze ronde. Jaap Beekhuis won in een vroeg stadium een licht stuk tegen Dirk Geels. Deze probeerde nog wel van alles maar uiteindelijk was het toch te veel gevraagd en moest capituleren. Ook Sjef Rosier won in de opening een licht stuk tegen René Koens. Nog alles uit de kast halend probeerde René het nog wel goed te maken, maar ook Sjef kon het punt bijschrijven. Dick Wijker kwam Peter Hamersma tegen. In het begin leek van mijn kant gezien alles goed te gaan, maar tijdens het verdere verloop kwam er een zetverwisseling van Dick waardoor hij uiteindelijk het punt aan Peter moest laten. Van Piet Lanser tegen Jan Geus weet ik niet zoveel, maar de schaakkennis van Jan zal een medeoorzaak zijn geweest van zijn overwinning.
André Hennipman streed tegen Wim Geels. In een gelijkstaand eindspel terechtgekomen, liet de ervaring van André zich gelden waardoor Wim puntloos bleef. Sebastiaan van Westerop had weinig problemen met Johan van Velthuijsen. Ook hier speelde de kennis en ervaring een grote rol in het geheel. Dick Kruijff dan tegen Andries Visser. Naar eigen zeggen: "een hele tijd sta je beter en op een gegeven moment niet meer." Wat er fout ging weet ik niet precies, maar Dick pakte een punt en Andries probeerde zijn heil te vinden aan de bar. Als laatste dan Patrick de Koning tegen Harry Olivier. Na een gelijkopgaande opening verzuimde Patrick de centrumpionnen van zwart voldoende te blokkeren en een loper af te ruilen. Hierdoor ontstond er zoveel druk dat er geen houden meer aan bleek en ook laatstgenoemde zijn vaandel moest strijken en naar de bar keerde om zijn nederlaag te verwerken.

Patrick de Koning