Geen puntendelingen bij Kijk Uit

Keizercompetitie ronde 14

Hoewel schakers door de bank genomen toch hele rustige mensen zijn waarbij de agressie er nooit echt vanaf spat, werd er afgelopen vrijdag toch geen genade getoond voor de tegenstander. Alle partijen die uit de computer kwamen rollen kenden een winnaar, aan remises deed men deze wedstrijddag niet.
De eerste slachtoffers waren Johan van Velthuijsen en Tom van der Vlugt. Tom moest snel het veld ruimen tegen Siebren Frolich en Tom beet in het stof tegen Maarten Gouda.
In de strijd tussen de Pieten, zo rond Sinterklaas een ongewoon verschijnsel, was het Piet Binkhorst die van Piet Lanser won en zo zijn eerste winstpartij van dit seizoen pakte.

Piet Binkhorst behaalde zijn eerste winstpartij van dit seizoen

Peter Duijn had een erg zware loting tegen Arent van Nieukerken. Het was ook geen verrassing dat hij snel de stukken in de doos kon doen en aan de bar een hartversterkertje kon halen. Gregory van den Ende moest als jeugdspeler aantreden tegen de net geen jeugdspeler zijnde Hajo de Vries. Dankzij een foutje van Hajo kon Gregory de zege naar zich toe trekken en eens rustig gaan kijken wat de overige jeugdspelers hadden gedaan. Dick Wijker moest tegen jeugdleider Andries Visser. Dit keer liet Andries zich niet verrassen. Hoewel Dick alle zeilen bijzette moest hij toch de vlag strijken. De laatste jeugdspeler Ingmar Visser, die André Hennipman trof, onderging hetzelfde lot. Ingmar verloor snel een pionnetje en moest toezien hoe André deze voorsprong niet meer uit handen gaf en zelfs uitbouwde tot winst.
De wedstrijd tussen Patrick de Koning en Louwe Post verliep aanvankelijk goed voor Louwe. De koning van Patrick werd in de hoek gedrukt, maar toen Louwe zich vergreep aan een van de pionnen van Patrick bleek dit een giftige pion te zijn. Een vervelende paardvork was het gevolg en Patrick kon met een grote grimas de bar in. De strijd tussen Wim Geels en Han van der Moot werd beslist door de tijdnood. De schakers krijgen maar een beperkte speeltijd en wie door de vlag gaat heeft drie uur voor niets gezwoegd. Dit overkwam Han van der Moot. Wim Geels had minder tijd nodig voor zijn zetten en kon tevreden naar huis.
In de partij tussen Floor Schoone en Jan Jansen bleek dat Floor een aanval tegen zijn koningstelling niet meer kon pareren en op mocht geven. Datzelfde overkwam Sjef Rosier tegen Jaap Beekhuis. Jaap kreeg zoveel stukken in de stelling van Sjef dat deze inzag dat verder aanmodderen geen zin had.
In de strijd aan de top speelde André Kunst tegen Colleen Otten. Beide spelers kwamen in tijdnood waarbij André zijn hoofd verloor en tot zijn grote verrassing mat werd gezet. Ook goede zaken deed Sebastiaan van Westerop tegen Sinclair Koelemij. In een toreneindspel wist hij gewiekst de overwinning naar zich toe te trekken en zich zo te nestelen in de top vijf van de ranglijst. Een ranglijst die nog steeds aangevoerd wordt door Peter Hamersma, maar zijn voorsprong op de concurrentie is minimaal.

Sjef Rosier