Familie Geels viert feestje

Keizercompetitie ronde 15

Vrijdagavond 1 december, vlak bij het kinderfeest van St. Nicolaas van Mira, dus bijna tijd voor cadeautjes, geregeld door deze goedheiligman. Maar niet alleen hij geeft cadeautjes, ook schakers en voetballers doen dat regelmatig. Zo ook deze avond, refererend aan de uitslag van onze trots Stormvogels-Telstar. Op schaakgebied waren de meesten vandaag niet zo vrijgevig, maar sommigen blijven het voorbeeld van de Sint wekelijks volgen.
Maarten Gouda mocht het met wit proberen tegen Hajo de Vries. Doordat de witten in het begin van het middenspel iets over het hoofd zagen konden de stukken voor negen uur alweer opgeruimd worden en was Hajo een overwinning rijker. Ook Louwe Post werd een puntje rijker met de zwarte stukken. Door een goed opgezette aanval (hij kan het wel) werd Tom van der Vlugt in de verdediging gedrukt. Deze kon op een duur niets meer verzinnen om het puntverlies af te wenden, zodat hij Louwe alleen nog kon feliciteren met het punt.
Een familiefeestje was er voor de Dirk en Wim Geels. Jeugdspeler Gregory van den Ende werd met wit het slachtoffer van eerstgenoemde, die na een mindere opening zijn stelling kon corrigeren, waardoor Gregory hulpeloos moest toezien hoe zijn stelling af werd gebroken en zo het punt aan Dirk moest laten. Broeder Wim, spelende met wit, had een taaie tegenstander geloot, te weten Sjef Rosier. Dat een iets langere schaakervaring niet alles zegt, werd duidelijk na afloop van de partij, waarin Sjef moest buigen voor de steeds sterker wordende Wim.

Wim Geels (foto) zegevierde, evenals broer Dirk

Jeugdspeler Siebren Frolich moest het met zwart doen tegen nieuwkomer Dirk de Waal. Dat ook potentiële nieuwe leden willen laten zien wat ze waard zijn, ondervond de zwartspeler ook meteen. Siebren, alle een tijdje niet in grootse vorm, moest ook ditmaal het punt aan zijn opponent laten.
Ingmar Visser mocht het opnemen tegen Rene Koens. Beiden schaken al een tijdje en dat was ook te merken aan de spelduur. Rene in het begin een pionnetje voor, moest het kleinood later weer afstaan aan de zwartspeler. Deze ging door met zijn opgezette aanval en dit bleek uiteindelijk succesvol te zijn, want Ingmar pakte vandaag de volle winst. Zijn vader Andries kwam er achter dat hoge bomen veel wind kunnen vangen, want als je bij de eerste tien in de buurt staat kan je een zware tegenstander treffen, en ditmaal trof hij Arent van Nieukerken. Na afloop van de partij heb ik even gevraagd wat er gebeurd was. Andries vertelde dat hij een orkaan over zich heen kreeg, een ware wervelwind waar hij niks tegen in te brengen had. Wat mij betreft dus een dik verdiend punt voor Arent.
Floor Schoone en Patrick de Koning speelden de langste partij van de avond. Patrick een pion achterkomend na de opening, kon een zet of twintig later door een goed afruilspelletje deze weer terugwinnen. Daardoor raakte wit waarschijnlijk even van slag en ging het eindspel in met een toren tegen toren en pion. Floor pakte de oppositie en het resultaat was de enige volgens mij terechte puntendeling van de avond. Ook Jan Jansen en Jan Geus hielden het lang vol tegen elkaar. Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar Jan Jansen trok met wit na een mooie schaakpartij de winst naar zich toe.
Rest mij alleen nog de leider van de ranglijst, Peter Hamersma tegen de jonge senior Dick Wijker. Twee weken geleden speelde Dick nog een prima wedstrijd tegen Sinclair Koelemij, maar Peter liet hem even zien waarom hij nog steeds lijstaanvoerder is. Met goede en gedegen aanvallen werd zwart gewoon weggespeeld. Dit keer had de jonge senior geen schijn van kans tegen de laatste tijd ijzersterk spelende Peter. Misschien de nieuwe kampioen?? In ieder geval kan hij al met trots terugkijken op het gepresteerde van dit seizoen, wat er ook gebeurt!

Patrick de Koning