Bouterse richt slachting aan onder schakers

Keizercompetitie ronde 29

Zes weken geleden meldde zich een nieuw lid bij schaakclub Kijk Uit. Zijn naam: Alexander Bouterse, geen familie van de beruchte Surinaamse legerleider. Sinds zijn komst heeft hij een ware slachting aangericht onder de schakers. Al zijn tegenstanders hebben tot nu tot het onderspit gedolven, waardoor zijn score 100 procent is. Laatste slachtoffer was Louwe Post en het ziet er niet naar uit dat Louwe de laatste is. Het enige dat Louwe als excuus kon aanvoeren is dat hij te vroeg in het seizoen heeft gepiekt en nu in een dal zit.

Alexander Bouterse won van Louwe Post en staat nu op 5 uit 5!

Ook de jeugdtalenten deden van zich spreken deze ronde. Siebren Frolich won in recordtempo van Maarten Gouda. Dick Wijker at de hele damevleugel van René Koens op waarna René het zinloze inzag en opgaf. André Hennipman stond twee pionnen achter tegen Dick Kruijff maar via een combinatie won hij een stuk waarna Dick meteen opgaf.
Wim Geels zat naar eigen zeggen te slapen want hij gaf pardoes zijn dame weg tegen Peter Duijn. Patrick de Koning en Andries Visser zijn in een felle strijd om de eerste plaats in groep twee gewikkeld. Door afwezigheid van Andries was dit de kans voor Patrick om in te lopen. Helaas werd hij ingedeeld tegen de sterke André Kunst. Patrick gaf goed tegenstand maar moest op het eind van de avond toch het hoofd buigen.
Een prima partij speelde Tom van der Vlugt tegen Kees de Boer. Kort gezegd veegde Tom de vloer aan met Kees. Diverse keren kon Tom mat in één geven, maar verzuimde dat. Zie bijvoorbeeld het diagram waar Tom met Ph6 Kees mat kon zetten.

Tom van der Vlugt - Kees de Boer

Uiteindelijk won Tom met een kist vol stukken voorsprong. Johan van Velthuijsen won gedecideerd van nieuwkomer Kees Giesberts. Kees speelde tien jaar geleden voor het laatst bij een schaakclub en moet dus nog even inkomen. Peter Hamersma en Jan Jansen speelden op het scherpst van de snede. Beiden dreigden met gevaarlijke mataanvallen. Met nog een paar minuten op de klok besloten de spelers tot remise.

André Kunst