Louwe Post bakt lelijke poets

Keizercompetitie ronde 36

Nu de interne competitie van schaakclub Kijk Uit het einde begint te naderen - nog slechts twee ronden resteren - worden de schakers steeds fanatieker. In groep twee wisselen Patrick de Koning en Andries Visser ongeveer om de week van koppositie. Het verschil tussen beide kemphanen bedraagt namelijk slechts twintig punten. Dit keer werden beide jeugdleiders ingedeeld tegen hun eigen pupillen. Patrick trad aan tegen toekomstig jeugdkampioen Ingmar Visser terwijl Andries de oud-jeugdkampioen Dick Wijker moest bestrijden. Patrick ging roemloos ten onder nadat hij een stuk had weggeblunderd. Andries had het eens stuk makkelijker want na tien zetten had Dick zijn dame al weggegeven.
Wim Geels speelde op eigen verzoek tegen Louwe Post. Dat Louwe geen gemakkelijke prooi was, ondervond Wim spoedig want de partij duurde bijna de hele avond. Op het eind van de partij stond Wim een stuk en twee pionnen voor. De winst kon hem dus niet meer ontgaan. Maar Louwe vlechtte een val in de stelling en liet zich door Wim pat zetten, tot grote hilariteit van de omstanders, met remise als eindresultaat.

Louwe Post (in het midden met bril) toont na afloop zijn partij aan de jeugd

Tom van der Vlugt won in sneltreinvaart van Piet Lanser. Na slechts een half uur spelen had Tom alle stukken van Piet veroverd en zette hem even later mat. Iets langer deed Dirk Geels over zijn overwinning op Siebren Frolich.
Hajo de Vries en Kees Giesberts speelden een heel andere partij. Na de opening leek hun stelling volledig vastgelopen in een zogenaamde “stonewall” van pionnen. Toch zag Hajo een gaatje in de muur om Kees te verschalken. Harry Olivier bood, door vermoeidheid overvallen, in iets beter stand remise aan tegen André Hennipman die dat aanbod onmiddellijk aannam.
René Koens won eenvoudig van Maarten Gouda. Met wat geluk kan René nog de derde plaats in groep drie bereiken.
André Kunst boekte een nuttige zege op naaste concurrent Sinclair Koelemij. Met nog twee ronden te gaan is hij niet meer in te halen waardoor het clubkampioenschap hem niet meer kan ontgaan.

André Kunst